Het klassieke C-segment biedt zo goed en zo kwaad als het kan weerstand aan de opkomst van de SUV’s. Constructeurs met een krapper budget moeten dus kiezen tussen een klassieke berline en een SUV, maar DS koos ervoor… om niet te kiezen. Meer dan drie jaar nadat de als Citroën geboren DS 4 uit de catalogus verdween, situeert het nieuwe model met die naam zich namelijk ergens daartussenin: qua lengte is hij vergelijkbaar met zijn directe premiumrivalen (Audi A3 Sportback, BMW 1-Reeks, Mercedes A-Klasse, enzovoort), maar hij is wel iets hoger.
Een visuele indruk die wordt versterkt door de grote wielen van 19 of als optie zelfs 20 duim, en door de terugwijkende en zwart gelakte koetswerkdrempels die de bodemvrijheid hoger doen lijken dan ze in werkelijkheid is. De uitgesproken schouders, de gespierde heupen en het erg verticale radiatorrooster geven de DS 4 een bijzonder robuust voorkomen, terwijl de erg schuine achterruit voor wat dynamisme zorgt en de auto een coupélook geeft.
EMP2-platform
De DS 4 rust op een nieuwe evolutie van het bij PSA welbekende EMP2-platform, waarvan 70 procent van de onderdelen nieuw is en dat ook zal dienstdoen voor de toekomstige Peugeot 308 en Opel Astra. Daardoor kon van bij het begin plug-inhybridetechnologie worden geïntegreerd – in dit geval onder de noemer E-Tense – en dus zal van bij de lancering een dergelijke versie beschikbaar zijn. Die combineert een benzinemotor van 180 pk met een elektromotor van 110 pk, goed voor een gezamenlijk vermogen van 225 pk en een elektrisch WLTP-rijbereik van 50 kilometer. DS maakt geen gewag van een volledig elektrische versie. Maar wie nog een klassieke verbrandingsmotor wil, wordt niet in de steek gelaten. Er zijn drie PureTech-benzineversies (130, 180 en 225 pk) en zelfs een BlueHDi-diesel met 130 pk. Merk op dat die allemaal gekoppeld zijn aan een achttrapsautomaat. De manuele versnellingsbak is dus met uitsterven bedreigd.
Naar verluidt zou DS veel aandacht hebben besteed aan het onderstel en de ophanging, net als aan de structuurstijfheid, om zowel een goed rijcomfort als een nauwkeurig weggedrag te kunnen verzekeren. Net als bij de DS 7 Crossback leest de camera van de Active Scan Suspension de weg voor de wielen van de 4 en wordt de afstelling van de ophanging voor elk wiel afzonderlijk preventief aangepast om oneffenheden zo goed mogelijk te absorberen zonder de inzittenden door elkaar te schudden. En van zijn grote broer weten we dat het systeem behoorlijk goed werkt. Niet voor niets gebruikt de nieuwe Rolls-Royce Ghost een vergelijkbaar systeem...
Chic en geconnecteerd
Zoals gewoonlijk bij DS heeft het interieur recht op een bijzondere behandeling, met kwaliteitsvolle, maar ook originele materialen (zoals essenhout en gelooid vissenleder) en een bepaald soort van mise-en-scène, met onder meer het ‘clous de Paris’-motief dat geïnspireerd is op de wereld van de luxehorloges en waarop DS bijzonder fier lijkt. Meer specifiek gaat het interieur van de DS 4 voor een visuele soberheid, een tactiele ervaring en... schermen: binnenin lijken haast alle fysieke knoppen verdwenen. Welkom in een universum van stem- en gebarenbediening, zelfs van artificiële intelligentie. Zo pakt het model uit met het DS Iris System, waarvan de werking vergelijkbaar is met het MBUX van Mercedes, en een head-updisplay met augmented reality dat door een optisch effect de informatie 4 meter voor de voorruit lijkt te projecteren, op de weg.
De zichtbare puurheid en soberheid wordt ook versterkt door een nieuw systeem van onzichtbare ventilatiemonden, die DS Air werden gedoopt en erg compact en onopvallend zijn. Het kleine aanraakscherm DS Smart Touch op de middenconsole, voor de versnellingsbakbediening, lijkt ons een goed idee, want zo kun je makkelijker de menu’s selecteren dan wanneer je je arm moet strekken en om bij het centrale scherm te kunnen. Afwachten wat dat in de praktijk geeft. Merk op dat de updates van het infotainmentsysteem en de navigatiekaarten realtime zullen verlopen via een cloud. Ten slotte doet ook een nachtzichtsysteem zijn intrede: bij slecht zicht scant de DS Night Vision met radars de weg tot meer dan 200 meter voor de auto om eventuele obstakels te detecteren en desgevallend een waarschuwing te projecteren op het head-updisplay.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!