Het concept
In 1975 stond de 308 GTB voor een nieuwe aanpak bij Ferrari: die van de berlinetta met centraal achterin ingeplante V8. Het concept is uiteraard een succesformule geworden. In 1985 met de 328 GTB, 1989 met de 348 GTB, 1994 met de F355, 1999 met de 360 Modena, 2004 met de F430 en 2009 met de 458 Italia. De 488, die het suffix GTB weer opneemt, onderbreekt deze lijn niet, maar hij kiest wel voor drukvoeding, zoals destijds de F40. Al doet hij dat vandaag niet meer om dezelfde reden: vandaag moet er rekening worden gehouden met de CO2-uitstoot, zelfs als je Ferrari heet. Maar dat het hier gaat om downsizing waarvoor wordt gecompenseerd met drukvoeding om de CO2 terug te dringen, heeft Ferrari er hoegenaamd niet van weerhouden om een auto te ontwikkelen die tegelijk krachtiger, sneller en efficiënter is, maar tegenstrijdig genoeg ook gemakkelijker om mee te rijden.
Wat er verandert
Van de 458 Italia neemt de 488 GTB slechts 15 procent van de onderdelen over, te beginnen bij het dak en de voorruit. Daardoor moesten de designers creatief uit de hoek komen. We vinden nog steeds de algemene lijnen en de karakteristieke voorkant terug van de 458, maar de achterkant ziet er volledig anders uit, net zoals de voorbumper en de flanken. Die wijzigingen hangen echter niet zozeer samen met de zoektocht naar een nieuwe lijn, want bij Ferrari wegen zoals steeds vooral stroomlijntechnische vereisten het zwaarst door. Zo zien we een voorbumper die in het midden wordt doorgesneden zoals in de FXX en die verschillende stuurvleugeltjes heeft, naast een dubbele lip. Al even nieuw is de centrale, smalle luchthapper onderaan de motorkap waarvan de inlaat dwars over breedte van de staart loopt en die de neerwaartse druk moet maximaliseren. En die is inderdaad indrukwekkend, want ze is liefst 50 procent hoger bij 200 km/h dan bij de 458 Italia. Uit de Formule 1 wordt ook actieve aerodynamicatechniek toegepast, zoals de achterdiffuser die dankzij gestuurde flaps naargelang de omstandigheden ofwel de stroomlijn ofwel de neerwaartse druk bevoordeelt.
Maar het echte meesterwerk van deze 488 GTB is uiteraard zijn motor, een V8 met 10 procent kleinere cilinderinhoud (3.903 cc) in vergelijking met de 458, die voortaan drukgevoed is. De basis van het blok komt van de California T, maar voor de 488 werd de achtcilinder grondig herwerkt. De onderkant van de motor is volledig nieuw door de smering via droog carter, net zoals de randorganen, de drijfstangen, de zuigers, de krukas en... de turbo's, die hier gefaseerd werken (een kleine turbine blaast in een grotere). Om de inertie (de gasrespons) te verkorten, hebben de ingenieurs de turbines in een legering van titanium en aluminium gemaakt en ze op rollagers gemonteerd. Het resultaat is een extreem snelle reactietijd van 0,8 seconden (of de tijd van de atmosferische California, voor die een turbomotor kreeg) en, vooral, een vermogenssprong van 100 pk tot 670 pk, met een monsterkoppel van 760 Nm dat vanaf 3.000 o/m permanent ter beschikking staat. Een echte bom, deze motor. Uiteraard werd daarom ook het hele chassis herwerkt: afstelling van de ophanging, sturing van de versnellingsbak met dubbele koppeling (die werd sneller), de krachtige elektronica van de trekkrachtcontrole (SCC2), het gestuurde sperdifferentieel (eDiff3) en de gehomologeerde Michelin Pilot Super Sport-banden.
Hoe rijdt hij?
Onze eerste kennismaking met de 488 GTB is een stevige, want die verloopt op Ferrari's testcircuit van Fiorano. De drukgevoede V8 verleidt ons meteen. Of beter gezegd: hij verkoopt ons een flinke mep. Want hoewel hij een veel gedempter geluid maakt dan de atmosferische achtcilinder van de 458 Italia, sleurt hij eraan als een duivel. Geloof het of niet, maar de acceleratie is echt een fysieke ervaring die erg vroeg begint en doorgaat tot aan de begrenzer. Dit voelt aan alsof er een turbinemotor op het dak is gemonteerd. Deze 488 is een katapult die zijn gebruiker in zijn stoel kleeft. Gelukkig zijn de koolstofkeramische remmen daartegen opgewassen, zelfs al wordt de slag van het rempedaal langer naarmate we de rondes aaneenrijgen. Maar het geheel verliest niets aan gretigheid of remvermogen. Al even geslaagd is het gemak waarmee je deze sportwagen in de hand neemt. Het rijgedrag blijkt gemakkelijk in te schatten en de reacties van de auto zijn altijd gezond, temeer omdat een zeer licht onderstuur primeert, wat noodzakelijk is voor een goede rondetijd op Fiorano, zo beweert huistestrijder Raffaelo De Simone. Met alle rijhulpsystemen uitgeschakeld kan je jezelf uiteraard laten gaan, vooral met het zo overvloedige koppel. Natuurlijk treedt gripverlies heftig op, maar daarna laat de 488 zich gemakkelijk controleren zonder dat je bijzonder snel aan het stuur moet draaien om hem weer in het gareel te krijgen. Deze 488 GTB is duidelijk veel gemakkelijker. En dat is ook zo op de weg, waar hij niet alleen precies blijkt, maar ook comfortabel, dankzij de functie 'hobbelige weg' van de gestuurde schokdemping.
Budget & uitrusting
De 488 GTB is een dure vogel. Hij kost 210.984 euro per stuk en je mag niet gierig zijn, zeker niet als je hem een beetje naar je zin wil aankleden. Verder wijdt hij een nieuwe navigatie- en communicatie-interface in. Die komt eigenlijk van de California T.
Concurrenten
De concurrentie is gekend en redelijk uitgebreid: Porsche 911 Turbo S, McLaren 650 S, Mercedes-AMG GT S en Lamborghini Huracan. Maar er is er eerlijk gezegd geen enkele met zo'n indrukwekkende krachtsontplooiing als deze Italiaan.
Ons verdict
De 488 GTB evolueert zoals dat moest. Jawel, hij blijft vrij nauwverwant aan de 458 Italia voor zijn lijnen, maar qua prestaties is het verschil dag en nacht. Hij is tegelijk beter bruikbaar en gemakkelijker in de hand te nemen, en rondt het circuit van Fiorano in 1 minuut 23 seconden. Dat is 2 seconden sneller dan de 458 Italia, 5 seconden sneller dan de F430 en zelfs 2 seconden sneller dan de legendarische Enzo. En daarmee is alles gezegd.
TECHNISCHE FICHE - Ferrari 488 GTB
Motor : V8 van 90°, smering via droog carter, 3.902 cc
Vermogen : 670 pk bij 8000 o/m
Koppel : 760 Nm bij 3000 o/m
0-100 km/h : 3,0 s
Topsnelheid : >330 km/h
Normverbruik: 11,4 l/100 km
CO2-uitstoot: 260 g/km
Basisprijs: 210.984 euro
In dit artikel : Ferrari
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!