Lexus omarmt de transformatie die gaande is binnen de auto-industrie en is bereid zich volop te storten op het elektrische avontuur, al is het in feite een van de achterlopers op dit vlak, met voorlopig enkel de elektrische UX 300e binnen het gamma. Daar moet in de nabije toekomst echter verandering in komen, iets wat deze Lexus LF-Z Electrified moet symboliseren. Zowel het design als de technologie van de conceptcar moeten werkelijkheid worden tegen 2025.
Cross-over
Qua design kunnen we bij deze Lexus LF-Z Electrified wel spreken over een cross-over: het koetswerk is optisch vrij hoog, ook dankzij de contrasterende wielbogen, maar de bodemvrijheid is toch laag gebleven. De grote wielen en scherpe lijnen geven hem een futuristische uitstraling, ook geholpen door de hoge kont met in het groot het opschrift 'Electrified'. De horizontale achterlichtstrook wordt 'doorkruist' door het verticale derde remlicht, dat een doorloper heeft in de achterbumper. De LF-Z meet 4,88 meter lang, 1,96 m breed en 1,60 m hoog met een wielbasis van 2.950 mm, waarmee hij praktisch even groot is als de Lexus RX.
Binnenin zien we een cabine die heel erg is gericht op de bestuurder, letterlijk en figuurlijk. Die wordt namelijk 'omarmd' door het deurpaneel en de middentunnel, terwijl hij of zij uitkijkt op een gebogen displaycluster en een stuurwiel dat inspiratie haalt bij racewagens en vliegtuigen, zoals we ook al zagen op de vernieuwde Tesla Model S en Model X. De bestuurder kan rekenen op een head-up display met AR-technologie en ondersteuning van de kunstmatige assistent met stembediening.
De rest van de inzittenden krijgen een meer sober meubilair zonder allerlei gadgets, maar ze kunnen wel de sterrenhemel bewonderen via het panoramisch dak, dat desgewenst gedimd kan worden als de zon schijnt. Gelukkig zorgt het Mark Levinson-audiosysteem voor de nodige klank, terwijl er actieve noise cancelling is om gemakkelijk met elkaar te kunnen praten onderweg.
Direct4-vierwielaandrijving
De Lexus LF-Z Electrified krijgt maar één elektromotor op de achteras, maar de krachtbron is wel gekoppeld aan de slimme Direct4-vierwielaandrijving van Lexus, waardoor het vermogen kan worden verdeeld over de vier wielen, met desgewenst zelfs de mogelijkheid voor achter- of voorwielaandrijving. De 400 kW (544 pk) en 700 Nm sterke elektromotor maakt het mogelijk om in amper 3 seconden naar de 100 km/u te snellen, de topsnelheid is begrensd op 200 km/u.
Interessanter is misschien het rijbereik van de LF-Z, dat Lexus inschat op 600 km volgens de WLTP dankzij zijn 90 kWh grote batterij. Snelladen met gelijkstroom kan tot 150 kW. Dat betekent dat de LF-Z Electrified in theorie vrij zuinig omspringt met zijn energie, ondanks zijn forse gewicht van 2.150 kilo. Maar deze waarden zijn ook niet zo vooruitstrevend, er zijn al elektrische auto's op de markt die vergelijkbare prestaties halen en vooral nog sneller kunnen opladen. We verwachten dan ook niet dat Lexus direct aan de top zal staan qua EV-technologie in 2025.
50% EV tegen 2025
Tegen die deadline van 2025 wil Lexus trouwens 10 BEV's (batterij-elektrische wagens) op de markt hebben, terwijl er ook meer plug-in hybrides in het gamma zullen zitten om maximaal in te zetten op deze groeiende markt en om de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn modellen te verlagen. De elektrische wagens zouden dan ook 50% van de verkopen van Lexus moeten uitmaken. Koolstofneutraliteit over de gehele keten schat het merk echter pas te halen tegen 2050.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!