Lynk & Co is een recent merk van de Chinese groep Geely (die onder meer Volvo en Polestar in zijn bezit heeft, maar ook een deel van het kapitaal van Daimler). Het merk importeert bij ons op dit moment enkel zijn eerste model: een hybride SUV – plug-in of zelfopladend – die simpelweg ‘01’ heet. Bij gebrek aan een dealernet kan de auto alleen via internet worden besteld. Kopen is mogelijk, maar niet verplicht. Integendeel zelfs, het voertuig is voornamelijk bedoeld om gewoon gehuurd te worden, voor 500 euro per maand, alles inbegrepen (behalve brandstof). Een abonnement dat kan worden stopgezet met een opzegtermijn van slechts één maand.
Op middellange termijn zal het contract ook de mogelijkheid bieden om de auto te onderverhuren aan een autodeeldienst, die het voertuig dan kan uitlenen aan derden, alsof het om een elektrische deelstep ging... Lynk & Co is dus een trendsetter die met zijn concept een revolutie wil teweegbrengen in de manier waarop mensen over het gebruik van auto’s denken. In vergelijking met zijn Chinese rivaal lijkt de Ford Kuga dus behoorlijk traditioneel, zowel qua stijl als qua aanpak, aangezien de distributie en de aftersales van het model nog steeds berusten op een klassiek dealernetwerk. Tot daar het businessmodel, maar wat met de auto’s zelf? Zijn die ook zo compleet verschillend?
In dit artikel : Ford, Ford Kuga , Lynk & Co, Lynk & Co 01
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!