Chinese breaks zijn bij ons weten heel zeldzaam, die met een elektrische aandrijving zijn dat des te meer. Straffer nog, deze kortweg MG5 gedoopte auto is zelfs wereldwijd de eerste in zijn soort. Hij ziet er dan ook helemaal anders uit dan de Marvel R, maar de designtaal lijkt wel grotendeels dezelfde. De constructeur doopt het Tech Style en heeft het over minimalistisch ontworpen koetswerkelementen, wij houden het op een lijn die ook in pakweg het Volkswagen-gamma niet zou misstaan.
De laadruimte van de 4.544 millimeter lange MG5 Electric schommelt tussen de 578 en de 1.456 liter, hij mag tot 500 kilo slepen. Deze auto heeft maar één elektromotor, goed voor 184 pk en 280 Nm. Met een spurt naar 100 km/u in 8,3 seconden zijn de prestaties dan ook bescheiden, maar qua rijbereik wordt opnieuw een dikke 400 kilometer in het vooruitzicht gesteld. De 5 komt hier in oktober op de markt, net als voor de Marvel R wordt een uitgebreide veiligheidsuitrusting beloofd.
Marvel R
MG zelf omschrijft de Marvel R Electric als een luxueuze lifestyle-SUV met veel hightech. Ook al worden er nog geen prijsindicaties gegeven, het is wel duidelijk dat de Europese MG-afdeling er nog wat hoger mee mikt dan met de al eventjes bekende ZS. Die moet elektrische mobiliteit vooral met zijn scherpe prijs interessanter – lees: toegankelijker – maken voor een breder publiek, met de Marvel R zegt men met onder meer een opvallend design en veel luxe te willen inspelen op de noden van de meest veeleisende Europese automobilisten.
Het zal wel geen sinecure zijn om die snel in een van origine Chinese auto te krijgen, de Belgische invoerder zal dus hoe dan ook wel weer voor een prijs moeten zorgen die wat lager uitvalt dan die van de rechtstreekse concurrenten. En dan gaat het over het zogeheten C-segment, met zijn lengte van 4.674 millimeter en een wielbasis van 2.800 millimeter mag je richting Skoda Enyaq en zelfs bijna BMW iX3 en Tesla Model Y kijken. Op de gladde en tegelijk van enkele opvallende lijnen voorziene snoet na, is het design vrij klassiek. De MG Marvel R komt in mei naar België.
Technische gegevens
Dat is ook het geval voor het interieur van de elektrische SUV, met uitzondering van het maar liefst 19,2 duim grote infotainmentscherm in de middenconsole. Ook het instrumentenbord van de MG Marvel R is natuurlijk helemaal digitaal, dat meet 12,3 duim. Nog wat cijfers, het laadvolume van de koffer varieert tussen de 357 en (met neergeklapte achterbank) 1.396 liter. Wat dan weer niet zo’n spectaculaire waarden zijn.
De MG Marvel R komt met maar liefst drie elektromotoren: één op de vooras en twee op de achteras. Het maximumvermogen bedraagt echter ‘maar’ 302 pk, het koppel 665 Nm. De spurt naar 100 km/u lukt in 4,9 seconden, terwijl de topsnelheid wordt beperkt tot 200 km/u. Er komt ook nog een variant met slechts twee elektromotoren en enkel achterwielaandrijving. Die biedt vooraan (in een soort tweede koffer) nog 150 liter extra laadruimte. De lithium-ionbatterij, met een blijkbaar nog even geheimgehouden capaciteit, zou een rijbereik van een dikke 400 kilometer mogelijk maken. Bij snelladen zit ze na een half uur weer op 80% van haar capaciteit. Met een V2L-systeem (of vehicle-to-load) kan het accupakket ook energie ‘teruggeven’ aan een extern elektrisch ‘apparaat’, zoals een scooter of zelfs een andere auto.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!