Morris Garage of MG: het is een naam die klinkt als een klok. Maar eerlijk is eerlijk: MG heeft anno 2021 weinig tot niets meer te maken met de sympathieke roadsters of de sportief uitgedoste middenklassers en gezinswagens waaraan liefhebbers spontaan denken bij het zien van die twee letters. Na het faillissement van de Rover-groep in 2005 (waarvan MG op dat moment deel uitmaakte), kwam de merknaam in handen van de Chinese SAIC-groep (zie kader). De nieuwe Chinese bewindvoerders zagen weinig potentieel in Europa, en MG verdween bij ons van het toneel. Alleen in de historische bakermat van het merk – Groot-Brittannië – werden nog nieuwe MG’s verkocht, stuk voor stuk Chinese berlines die het vooral moesten hebben van hun gunstige prijs.
De komst van de elektrische auto, waarvoor ook West-Europa langzaam lijkt te ontdooien, bracht echter nieuwe opportuniteiten mee, en sinds vorig jaar wordt MG ook opnieuw in België verdeeld (door Alcopa, de groep die onder meer ook Hyundai, Isuzu, SsangYong en Suzuki bij ons invoert). De ZS, een volledig elektrische compacte SUV, mocht in 2020 het pad effenen, sinds begin dit jaar kreeg dat model het gezelschap van een plug-inhybride broertje dat het een segment hoger gaat zoeken: de EHS.
- Verhouding prijs-uitrusting
- Ruim en goed afgewerkt interieur
- Fiscaal voordelig
- Trage aanraakinterface
- Filtering wegoneffenheden
- Herverkoopwaarde, imago?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!