Na lange twijfel en onduidelijke spyvideo's is het nu officieel: de volgende Porsche 911 (992) GT3 zal atmosferisch blijven. Dat heeft Porsche Motorsport en GT-baas Frank-Steffen Walliser gezegd op de Los Angeles Auto Show. Ook een hybride GT3 is nog buiten de kwestie, de systemen zouden te veel gewicht toevoegen. “Een turbo voegt 40 kilo toe, een hybride nog meer. Een Porsche GT moet perfecte feedback geven en heel licht zijn”, aldus Walliser. Zo zal het model ook geen vierwielaandrijving krijgen, dat zou nog eens 50 kilogram aan extra massa betekenen.
Zelfde basis
Doordat de 992 op dezelfde basis staat als de 991, is het waarschijnlijk dat de nieuwe GT3 een herwerkte versie krijgt van de bekende 4 liter zescilinder-boxer. Het model zou eind 2019 of ergens in 2020 moeten uitkomen. In tijden van emissiebeperking is het opvallend dat Porsche bij de atmosferische boxermotor blijft, maar het onzuinige blok (991 GT3 RS: 12,8 l/100 km, 291 g CO2) zou gecompenseerd moeten worden door de plug-in 992 e-Hybrid.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!