Het concept
Ook Seat maakt de switch naar elektrisch en (plug-in)hybride. Zo stelde het merk in februari op het Mobile World Congress in Barcelona de Minimo voor, een elektrische vierwieler die wel erg veel weg heeft van de Renault Twizy, en kwam het recent op het Smart City Expo World Congress – ook al in de Catalaanse hoofdstad – met de elektrische tweewieler e-Scooter Concept. Tegen 2021 zullen de Spaanse constructeur en zijn recente dochtermerk Cupra bovendien zes geëlektrificeerde modellen lanceren. Naast deze Mii Electric gaat het om de op het voorbije salon van Genève onthulde el-Born (zeg maar de Seat-versie van de VW ID.3), een plug-inhybrideversie van de Tarraco en van de volgende Leon en Cupra Leon, en ten slotte de plug-inhybride SUV Cupra Formentor, die meteen het eerste specifieke model van het sportieve submerk wordt.
Het stadsautotrio Seat Mii/Volkswagen Up/Skoda Citigo gaat al een tijdje mee. De eerste twee dateren van 2011, terwijl de laatste het jaar daarop werd gelanceerd. Maar terwijl voordien enkel het oorspronkelijke model, de Up, recht had op een elektrische versie, krijgt nu dus ook de Mii zo’n volledig uitstootvrije variant (net als de Citigo overigens). Wat de buitenkant betreft, vond Seat blijkbaar dat zijn 3,56 meter korte A-segmenter nog fris genoeg voor de dag kwam, want de nieuwe aandrijving gaat niet gepaard met een facelift. Wel krijgt de Electric naast het opschrift op het kofferdeksel ook stickers op de voorste deuren om zijn elektrische aard in de verf te zetten. En het stopcontact om de laadkabel in te pluggen bevindt zich gewoon achter het klepje waar bij de andere versies de tankdop zit. Binnenin krijgt het dashboard een nieuwe folie en krijgt de Mii Electric sfeerverlichting, terwijl de toerenteller vervangen is door een vermogensmeter.
Wat er verandert
Ten opzichte van de klassieke Mii met verbrandingsmotor verandert er natuurlijk heel wat. Onder de motorkap liggen in plaats van een benzinemotor en versnellingsbak in dit geval een elektromotor en reductiebak, evenals de elektronische sturing. En onder de vloer waar zich normaal de benzinetank en het uitlaatsysteem bevinden, werd het batterijpakket ondergebracht. In vergelijking met de in 2013 gelanceerde e-Up gaat het echter maar om kleine evoluties. De synchrone elektromotor met permanente magneet houdt het nog steeds bij 83 pk en 212 Nm, maar de luchtgekoelde lithium-ionbatterij werd gevoelig vergroot.
Zo ging de (netto)capaciteit van 18,7 naar 32,3 kWh, waardoor het rijbereik nu 250 à 259 kilometer bedraagt volgens de WLTP-cyclus (tegenover 160 volgens de NEDC-cyclus – en eerder 130 in de praktijk – met de oude e-Up). In uitsluitend stadsverkeer zou dat zelfs bijna 360 kilometer zijn. De grotere batterij betekent natuurlijk wel dat het opladen aan een gewoon thuisstopcontact langer duurt: 13 tot 16 uur (2,3 kW, 10 ampère) in plaats van 9 uur. Aan een wallbox (7,2 kW en 32 ampère) is dat echter maar 4 uur en met een snellader (gelijkstroom van 40 kW en 100 ampère) kun je op een uurtje opladen tot 80 procent (optioneel). Ten slotte werd de ophanging herzien als gevolg van het extra gewicht van de batterijen (zo’n 300 kilo).
Hoe hij rijdt
Voor deze eerste kennismaking konden we de Mii Electric op snelwegen en gewone wegen rond en in de Spaanse hoofdstad. Voor het sprintje van 0 tot 100 km/u geeft Seat 12,3 seconden op, maar belangrijker voor een auto die vooral op stadsbewoners mikt, is dat je al na 3,9 seconden aan 50 km/u zit. In de bebouwde kom is de Mii Electric dan ook erg vlot, maar ook daarbuiten kan hij best mee met het verkeer, al is zijn pijp wel uit bij 130 km/u. Door zijn lage zwaartepunt als gevolg van de inplanting van de batterijen gaat hij mooi vlak door de bocht en zoals het een stadsautootje betaamt, geeft hij door middel van onderstuur aan wanneer je het te bont maakt.
Het relatief gulle koppel maakt wel dat bij het uitkomen van een bocht, bij het verlaten van een rotonde of bij het vertrekken met gedraaide wielen wat wielspin kan optreden wanneer je het gaspedaal te diep en/of te brutaal intrapt, zeker op nat wegdek. Dat is dan vooral het geval in de rijmodus Normal en minder in de standen Eco en Eco+, waarin het vermogen en koppel beperkt wordt om het rijbereik te maximaliseren. Zoals altijd bij een elektrische auto is de werking ook hier aangenaam geruisloos en schokvrij. Tijdens onze testrit gaf de boordcomputer een verbruik van rond de 15 kWh/100 km aan, wat zeker aanvaardbaar is.
Prijs & uitrusting
Met de Mii Electric wil Seat ook particulieren over de streep trekken om de stap naar een elektrische auto te zetten, en dus wilden de Spanjaarden bewust het prijskaartje zo democratisch mogelijk houden. Zo bedraagt de catalogusprijs van de naamloze basisversie 21.190 euro. Absoluut gezien is dat nog altijd redelijk wat geld voor een stadsautootje van dit formaat, maar wie in Vlaanderen woont en nog in 2019 een bestelbon ondertekent, kan daarvan enkele duizenden euro’s terugkrijgen in de vorm van een premie van de Vlaamse overheid bij de aankoop van een elektrische auto. En dat Vlaamse kopers ook geen BIV of jaarlijkse verkeersbelasting moeten betalen, is ook mooi meegenomen – niet dat die bij een Mii op benzine zo hoog zijn, maar goed. Hetzelfde geldt voor de gebruikskosten, die lager zijn, aangezien de ‘brandstof’ – de elektriciteit dus – vooralsnog goedkoper is, en een elektrische auto ook veel minder onderhoud vergt.
Bovendien zit het ook met de uitrusting wel snor van bij de basisversie, want zaken als een elektronische airco, een spoorassistent, verkeersbordherkenning, een audiosysteem met kleurenscherm van 5 duim, bluetooth en een USB-aansluiting zijn altijd van de partij, net zoals automatische lichten en ruitenwissers, stoelverwarming, een smartphonehouder en de app Seat Drivemii, waarmee je allerlei functies vanop afstand kunt bedienen (bijvoorbeeld om vanop afstand de interieurtemperatuur in te stellen, de laadtijden te programmeren, de geparkeerde auto terug te vinden, enzovoort). Voor 1.100 euro meer is er de versie Plus, die daarbovenop recht heeft op leddagrijlichten, mistkoplampen, donkere achterste ruiten, extra luidsprekers, elektrisch verstelbare buitenspiegels en lichtmetalen velgen van 16 duim (de basisversie staat op stalen veertienduimertjes met plastic wieldeksels). Daarnaast zijn er nog enkele optiepakketten, zoals het Garage Pack (snelheidsregelaar en achteruitrijsensoren) of het Fast Pack (voor snelladen met gelijkstroom). Ten slotte biedt Seat een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer op de batterij.
Concurrentie
In het A-segment vindt de Mii Electric de PSA-tweeling Citroën C-Zero/Peugeot iOn op zijn pad (het derde broertje, de Mitsubishi i-MiEV, is niet meer verkrijgbaar), maar die zijn allebei veel duurder én minder veelzijdig. En dan zijn er natuurlijk nog de Smarts Fortwo en Forfour, die sinds enkele maanden uitsluitend nog te krijgen zijn met elektrische aandrijving. Maar de grootste concurrentie komt wellicht nog van de eigen familie, van de identieke Skoda Citigo iV en de nieuwe versie van de Volkswagen e-Up. Binnenkort mogen we bij de kleintjes nog de guitige Honda e verwachten, maar die zet zichzelf buitenspel met zijn buitensporig hoge prijskaartje. Bovendien heeft die Japanner wel een iets grotere batterij (35,5 kWh) en meer vermogen (136 pk), maar ook een kleiner rijbereik (220 kilometer). En met zijn basisprijs van 34.500 euro is hij al duurder dan de grotere elektrische stadsauto’s, zoals de recent opgefriste Zoé (32.600 euro batterij inclusief, of 24.400 euro met huurbatterij) of de nakende Peugeot e-208 (32.600 euro) of Opel Corsa-e (30.495 euro).
Ons verdict
Met zijn grotere batterij (in vergelijking met de oude VW e-Up) begint de Mii Electric een erg interessante stadsauto te worden. Hij biedt dezelfde troeven als de versies op benzine (een goede verhouding buitenmaten-binnenruimte, een uitstekende wendbaarheid dankzij zijn kleine formaat en een draaicirkel van slechts 9,8 meter) en voor wie voornamelijk stadsverkeer (of fileverkeer) doet, is het rijbereik zelfs vergelijkbaar. Voor wie enkel korte afstanden aflegt, of als tweede auto binnen het gezin, biedt de Mii Electric dan ook weinig nadelen, behalve dan de nog steeds hogere aankoopprijs… waarvan je echter mettertijd een groot deel zou moeten recupereren door de lagere gebruikskosten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!