Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Wat weten we al over de Tesla Model 2? Of wordt het Model H?

Geschreven door Frédéric Kevers op 28-02-2023

Op de Tesla Investor Day op 1 maart 2023 zou CEO Elon Musk nieuwe informatie vrijgeven over de compacte en betaalbare Model 2, een concurrent voor de elektrische VW ID.3. Wat denken we al te weten?

Met de Model 3 en de Model Y telt het gamma van Tesla al twee elektrische kaskrakers, maar de op stapel staande Tesla Model 2 moet opnieuw voor een enorme schaalvergroting zorgen. Want de compacte concurrent voor de Volkswagen ID.3 zou op de markt gebracht worden voor een (Amerikaanse) vanafprijs van 25.000 dollar. 

De Tesla Model 2 zou op het nieuwe Generation 3-platform staan, een architectuur die de productie van het elektrische model aanzienlijk zou versnellen en vereenvoudigen. En dat zijn belangrijke ingrediënten als je ook de prijs wil drukken. Verder speelt vooral de batterij een hoofdrol bij de prijszetting.

Naam, productie en introductie

Wordt het wel Model 2? Op de Amerikaanse fora circuleert immers de naam Tesla Model H. Het zou de eerste letter van een nieuw woord kunnen zijn, na de "S3XY" van zijn eerste vier modellen. Met Elon Musk weet je maar nooit.

Ook over de productie doen verschillende pistes de ronde. In een eerste fase zou de Tesla Model 2 in China geproduceerd worden, al zou de Europese versie van de Berlijnse band kunnen rollen.

Wanneer dat dan is? Alweer is het koffiedik kijken, want de door Elon Musk vooropgestelde planning klopt zelden. Want waar blijft de Tesla Roadster? En de Tesla Cybertruck? Hopelijk moeten we minder lang wachten op de Model 2. Of de Model H...

Batterij en rijbereik Tesla Model 2

De Tesla Model 2 zou gebruik maken van LPF-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat), die goedkoper zijn om te produceren. Het gaat om de accupakketten van Tesla met zogeheten 4680-modules, die maar de helft zouden kosten van klassieke lithium-ionbatterijen en toch tot 5 keer zoveel energie zouden kunnen opslaan. En dat zou het rijbereik met 16% doen toenemen.

In het geval van de Tesla Model 2 spreken we over een batterijpakket van 50 kWh, dat zich zou vertalen in een rijbereik dat tussen de 400 en de 480 kilometer zou bedragen. Er is ook sprake van een Longe Range-versie met een autonomie van om en bij de 600 kilometer, die mogelijk in een later stadium aan het gamma toegevoegd zal worden. 

Tesla 4680

Hatchback met drie deuren? Of toch vijf?

In een video die Tesla op Twitter postte, toonde de Amerikaanse constructeur al een sneak preview van de facelift van zowel de Model 3 als de Model Y. Maar er waren ook schetsen te zien van de baby-Tesla, zoals de Model 2 ook genoemd wordt. De vormgeving van de voorzijde sluit netjes aan bij de van de Model 3 en de Model Y, maar het profiel heeft meer weg van een hatchback dan van een berline. Het is niet helemaal duidelijk of het koetswerk van de Tesla Model 2 het bij drie deuren houdt, of dat er achteraan sprake is van verborgen handgrepen en dat het toch een vijfdeurs wordt.

Het interieur van de Tesla Model 2 behoudt de filosofie van de andere modellen, met een cockpitomgeving die volledig draait rond het centrale aanraakscherm. Die display zou wel een stuk kleiner uitvallen dan bij de Model 3 of de daarop gebaseerde Model Y, alweer in een poging de kosten te drukken. Het is niet duidelijk of Tesla overweegt om de Model 2 uit te rusten met een yokestuurtje.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten