De productieversie van de Toyota bZ4X is trouw aan het concept dat eerder dit jaar werd onthuld. De SUV moet het merk op koers zetten naar een elektrische toekomst, met specificaties die in lijn liggen met de laatste ontwikkelingen binnen het segmetn. Zijn batterij van 71,4 kWh geeft hem een theoretische gemiddelde autonomie van 450 km. Toyota specificeert het niet, maar dat cijfer haal je waarschijnlijk met de variant met voorwielaandrijving, die een elektromotor van 204 pk en 265 Nm heeft. Die accelereert van 0 naar 100 km/u in 8,4 seconden en haalt een topsnelheid van 160 km/u.
Vierwielaandrijving
Er is ook een versie met vierwielaandrijving, die heeft 218 pk en 336 Nm en sprint van 0-100 km/u in 7,7 seconden. De vierwielaandrijving is samen met Subaru ontwikkeld (er komt binnenkort ook een vrijwel identieke Subaru Solterra) en maakt gebruik van twee elektromotoren van 80 kW (109 pk) elk, eentje per as. Er zijn verschillende rijmodi met de naam XMode. Je hebt een sneeuw- en modderstand, een diepe sneeuw/modderstand (onder de 20 km/u) en zelfs een off-roadmodus met Grip Control (onder de 10 km/u).
e-TNGA
De Toyota bZ4X staat op een nieuw platform, e-TNGA, dat gericht is op elektrische modellen en dus de hele elektrische 'bZ'-reeks zal onderpinnen bij de constructeur. De architectuur onderscheidt zich onder meer met een lange wielbasis, om plaats te maken voor de batterij. In dit geval is het lithium-ionpakket meer dan 70 kWh groot, wat dus een comfortabele autonomie oplevert.
Zonnepanelen
De DC-snellader aan boord heeft een vermogen van 150 kW. Daarmee kan 80% van de batterij worden opgeladen in 30 minuten. Een interne wisselstroomlader van 11 kW komt kort na de lancering (eind 2022). Maar er is ook nog een extraatje in de vorm van zonnepanelen op het dak om gratis een beetje bij te tanken onderweg of als de auto stilstaat. Toyota belooft tot 1.800 km aan extra autonomie per jaar dankzij de zon, zo'n 35 km per week als je in een zonnig gebied woont, dus (wat op deze zomer na steeds meer het geval wordt bij ons).
Vliegtuigstuur
De Toyota bZ4X is de eerste auto van het merk met een elektronische besturing, ofwel 'steer-by-wire'. De One Motion Grip-optie vervangt het traditionele stuur met eentje dat lijkt op een vliegtuigknuppel, zoals bij de Tesla Model S. Het elektronische systeem past de wielhoek aan naar gelang de intenties van de bestuurder. Een beweging van slechts 150° is genoeg om het stuur volledig te draaien. Deze uitrusting komt echter niet direct naar Europa. Vliegtuigliefhebbers moeten dus nog even wachten.
Interieur
Ondanks het gekke stuur is de rest van het interieur vrij traditioneel, met een groot centraal scherm. Onmisbaar tegenwoordig, voor het (vernieuwde en hopelijk verbeterde) multimediasysteem dat ook over-the-air updates (OTA) krijgt om de software van de wagen fris te houden. De bestuurder krijgt ook een digitaal tellerscherm van 7 duim te zien. Toyota belooft een goede beenruimte dankzij de lange wielbasis. De koffer heeft een volume van 452 liter met de zetels rechtop. Qua veiligheid is de Toyota bZ4X uitgerust met de derde generatie Toyota Safety Sense, dat een brede waaier van actieve assistenten heeft.
De Toyota bZ4X wordt op 2 december voorgesteld in Europa en krijgt een marktlancering in de loop van 2022.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!