- Score redactie /20
De RS Q8 is de Lamborghini volgens Audi Sport. En dat SUV’s anno 2020 weten hoe je een bocht moet pakken, blijkt uit de kanontijd die deze kolos zette op de Nordschleife van de Nürburgring. Geen enkele in serie geproduceerde hoogpoter komt voorlopig in de buurt. Persoonlijk vind ik dergelijke Ringrecords vooral naar marketing ruiken, maar het zegt wel wat over het dynamische potentieel van deze Audi.
Audi Sport is dan ook niet over een nachtje ijs gegaan bij de ontwikkeling van deze RennSport-variant. Denk aan actieve rolstangen, een meesturende achteras en koolstofkermamische remmen. De hele ophanging van de RS Q8 werd hertekend om het volle potentieel van de 600 pk en 800 Nm machtige V8-biturbo te exploiteren. Maar dat lukt dus enkel op een afgesloten omloop. Of in de illegaliteit.
Leuk
De digitale tellerpartij krijgt er een specifiek RS-scherm bij, met een lay-out die het toerental en de gekozen versnelling accentueert. Ziet er niet alleen gelikt uit, maar blijkt in de praktijk bovendien bijzonder nuttig.
Neen, door de huidige normen zal een V8 nooit meer klinken zoals een V8 dat ooit deed. Maar dat wil niet zeggen dat de biturbo van de Audi RS Q8 plots vergeet te zingen. Je moet de oven eerst warmstoken, zodat alles aan het tikken en het grommen gaat. En dan genieten, vooral tijdens het op- en weer terugschakelen.
Wat blijft die RS Q8 comfortabel. Er zijn weinig wagens die zo hard gaan en toch zo toegeeflijk blijven, ook als het wegdek er echt rotslecht bijligt. En dat op 23-duimsvelgen, alsjeblieft.
Jammer
Die neus. Ik heb de voorkant in alle richtingen bekeken, maar er is geen enkel standpunt waarin ik het smoelwerk van de RS Q8 kan pruimen. De lompe units voor de rijassistentie maken het alleen erger. De aanpassingen aan het koetswerk verlagen de luchtweerstandscoëfficiënt en verbeteren de aerodynamische efficiëntie, dat wel. Maar mooier? Jammer, want het achterwerk mag er wel wegen. Die horizontale lichtstrip oogt bijzonder knap bij valavond.
Geen slecht woord over het infotainmentsysteem van de Audi RS Q8, het is en blijft een van de betere multimediamodules die er momenteel zijn. Maar het blinkende aanraakscherm staat binnen de kortste keren vol met vette vingerafdrukken, terwijl het zwarte paneel een magneet voor stof lijkt. Een boeltje.
De RS Q8 is een dure, propvol technologie gestoken Audi. Waarom stelt de SUV het dan met plastic schakelpeddels? De nieuwe flippers uit aluminium blijven immers optioneel, een kleine schande. Op het stuur staat nu ook een RS-knop, een soort sneltoets naar je persoonlijke rijmodi. Niet slecht, maar waarom heeft Audi Sport daar geen speciale unit van gemaakt? Zoals ze dat wel doen met de R8…
Dus
Dit is niet mijn soort wagen. Ik verkies een break boven een SUV, dus schat de RS 6 Avant altijd hoger in. Dat dacht ik toch. Want aansluitend op de RS Q8 kon ik met de breaks der breaks rijden, aangedreven door dezelfde V8-biturbo. Eerlijk: ik reed liever met de SUV. En dat wil veel zeggen. Heel veel.
Verwante testen
20-05-2020
36
11-03-2020
Blogtests
Wat vind ik van de Audi RS 7 Sportback Quattro?
AutoGids-hoofdredacteur Alain Devos verkiest vaak een wat discretere BMW M of Mercedes-AMG boven een gele Ferrari of oranje Lamborghini...
11
11-03-2020
Detailtests
Audi RS 7 Sportback: Sportieveling in maatpak
Je hoeft niet per se een sportoutfit aan te trekken om supersportieve prestaties neer te zetten. Kijk maar naar...
20
15-01-2020
Eerste tests
Audi RS Q8 : Sport op hoogte
Als neef van de Lamborghini Urus put de Audi RS Q8 plezier uit het overhoophalen van de codes die...
6
28-11-2019
Eerste tests
Audi RS 6 Avant: De ideale familiewagen?
De Audi S6 drinkt voortaan diesel, de nieuwe RS 6 Avant blijft benzine trouw. Al doet diens V8-biturbo wel...
13
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!