Concept
Precies een kwarteeuw geleden tikte Audi op de schouder van Porsche. Of ze niet wilden helpen met de ontwikkeling van hun RS2. De vijanden hebben er toen eens goed mee gelachen, met die familiewagen by Porsche. Maar dat heeft de geschiedenis ondertussen rechtgezet. Die RS2 was de aanzet tot de sportafdeling Rennsport, de vliegende break een genre dat Audi zich graag toeëigende. Want daarna volgden de RS 4 Avant en de RS 6 Avant. Nu 25 jaar later zijn we toe aan de vierde generatie van die laatste.
Veranderingen
De subtiliteit waarvoor de RS 6 drie generaties borg stond, ging voor de bijl. De bonkige wielkasten maken de Avant 4 centimeter breder en zoals op de RS 7 Sportback kan je het radiatorrooster helemaal zwart laten verven, zelfs de vier ringen van het Audi-logo. Standaard rolt de RS 6 Avant op 21-duimers, maar mits meerprijs monteert Ingolstadt velgen met een maatje meer. De lichtblokken met lasertechnologie zijn die van de RS 7.
Binnenin zijn het vooral de sportstoelen die diets maken dat dit geen A6 voor pendelaars is. Het afgeplatte sportstuur krijgt een druktoets met RS erop, een snelkoppeling naar twee persoonlijke settings (RS1 en RS2). Zodra je een sportstand activeert, tovert de Virtual Cockpit een speciaal instrumentenbord voor je neus. Met centrale toerenteller in de vorm van een boomerang, net zoals op de Ur-Quattro destijds. Voor de ware verschillen met de RS 7 moet je de kofferklep openen, waar een bagageruimte van 1.680 liter wacht.
Echt verrassen kan de Audi RS 6 Avant niet. Het cijfermateriaal is zowat identiek aan dat van de RS 7 Sportback, zijn technische evenknie. Onder de motorkap ligt een 4 liter-V8 die aangejaagd wordt door twee twinscrollturbo's die 600 pk en 800 Nm verzamelt, wat volstaat om deze familiewagen in 3,6 seconden naar 100 km/u te jagen. De topsnelheid wordt niet bepaald door je rechtervoet, maar door je portemonnee. Het optionele Dynamic Package verhoogt de top van 250 naar 280 km/u, wie nog eens oplegt voor het Dynamic Plus Package stoomt door tot 305 km/u.
De achtcilinder maakt opnieuw gebruik van cilinderuitschakeling, nieuw is de mildhybride assistentie op basis van een 48-voltbatterij. Volgens het normverbruik haal je een gemiddelde van 11,7 liter per 100 kilometer, wat gezien het gewicht en de spurtzucht van de RS 6 Avant geen slecht cijfer is. In de praktijk kan deze wolf effectief een tweede schaapsvacht aantrekken, in de rijmodus Comfort belooft de Audi een matige dorst, een fluisterstem en een vergevingsgezinde luchtvering.
Rijgedrag
Onder de wielkasten van de RS 6 Avant vind je een waslijst aan assistentiesystemen, die aangestuurd worden door een centraal chassisbrein. Het vermogen van de V8-biturbo wordt op de weg gezet door een permanente vierwielaandrijving met centraal Torsen-differentieel. Tot 85% van het motorkoppel wordt naar de achterwielen gestuurd, waar het actieve Quattro-sportdifferentieel de enorme krachten bijstuurt. Audi doet daar nog eens torque vectoring by braking en vierwielsturing bovenop, zodat deze 5 meter lange en 2 ton zware break zo wendbaar wordt als een hot hatch.
Hoewel je nauwelijks kan vatten over hoeveel spierkracht hij beschikt, is de RS 6 geen losgeslagen maniak geworden. Dankzij de vierwielaandrijving met intelligente koppelverdeling maakt hij het de bestuurder verrassend gemakkelijk. In de basis blijft het een Autobahnverslinder, die dag in en dag uit zijn duivels ontbindt. Weer of geen weer. Alleen kan deze generatie wat beter overweg met uitdagende achterafwegen.
Om de rijdynamiek wat aan te scherpen, biedt Audi de liefhebbers van het stevigere werk een met 1 centimeter verlaagde sportophanging met schroefveren aan. Die voelt steviger en stugger aan dan de standaard gemonteerde luchtvering, die het koetswerk over een hoogte van 2,5 centimeter kan aanpassen. De stalen veren krijgen het gezelschap van Dynamic Ride Control, een systeem met elkaar verbonden dempers die hangeffecten op de koets uitschakelen. Ons lijkt het geen must, want ook de versie met luchtvering heeft daar weinig onder te lijden.
Prijs & uitrusting
Audi blijft Audi. Zelfs de peperdure topversie bedelt om peperdure opties. Zoals het eerder vermelde Dynamic Plus Package. Zoals de koolstofkeramische remmen. En zoals de sportuitlaat. En zo kunnen we nog een hele catalogus doorgaan. Wel leuk om weten: de RS 6 Avant is zo'n 8.000 euro goedkoper dan de RS 7 Sportback.
Concurrentie
De RS 6 Avant kruist de degens met de nerveuze BMW M5 en de ballorige Mercedes-AMG E63. Deze Audi domineert de concurrentie met dat fijne evenwicht tussen dagelijkse bruikbaarheid en de mokerkracht van de achtcilinder. Het offer schuilt in de wat lagere betrokkenheid van de bestuurder. We hadden graag wat meer feedback van de licht bekrachtigde stuurinrichting, wat meer respons op het gaspedaal en wat fellere schakelmanoeuvres van de Tiptronic-achttrapsautomaat. De M5 en de E63 zijn meer beest.
Verdict
De RS 6 Avant is een als familiebreak vermomde sportwagen die ecoslim en quasi laconiek met de verkeersstroom meedrentelt, vertrouwend op zijn semi-autonome intelligentie. Het opzichtige voorkomen vloekt wat met zijn veelzijdige roeping, maar dat neemt niet weg dat het een geweldig schizofrene machine blijft. De Duitse snelwegen blijven zijn biotoop, maar ook daarbuiten trekt deze Audi meer dan zijn plan. Het is en blijft ons favoriete RS-model.
Verwante testen
22-10-2019
50 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!