Bij de eerste presentatie van de BMW iX kregen we al wat interessante cijfers te lezen: een accupakket van een dikke 100 kWh, een rijbereik van meer dan 600 km en een vermogen van >500 pk. Bovendien debuteert de nieuwste generatie van het iDrive-systeem op de iX, het eerste model van BMW sinds de i3 dat volledig als elektrische wagen is ontwikkeld.
xDrive40 of 50
Nu leren we dat deze cijfers voor de duurste versie van de iX gelden: de iX xDrive50 (dus zonder 'i' of 'e' op het einde). Die combineert twee elektromotoren, een per as, voor een piekvermogen van 370 kW (503 pk) en een koppel van 765 Nm. Dankzij een bijzonder hoge energie-efficiëntie van 93% voor de elektromotoren is het stroomverbruik binnen de perken gehouden. Met zijn batterij van 105,2 kWh netto (111,5 kWh bruto) heeft de BMW iX xDrive50 een WLTP-autonomie van 630 km voor een gemiddeld verbruik van 19,8 kWh. Een dikke 500 km lijkt dus realistischer, wat nog steeds een mooie waarde is.
De BMW iX xDrive40 heeft wat meer bescheiden cijfers: zijn elektromotoren pieken bij 240 kW (326 pk) en 630 Nm en dankzij zijn accupakket van 71 kWh (bruto 76,6 kWh) haalt hij een range van 425 km. De xDrive40 is ook iets zuiniger, maar weet nog steeds in 6,1 seconden naar de 100 km/u te sprinten (4,5 seconden voor de xDrive50). In beide gevallen is de topsnelheid begrensd op 200 km/u.
600 pk voor iX M60
Als kers op de taart kondigt BMW ook een M-versie van zijn elektrische SUV aan met de iX M60. Nog niet alle details zijn bekend, maar we weten dat deze iX een geschat vermogen zal krijgen van 600 pk (440 kW) voor een verbruik van 21,6 kWh, wat hem nog steeds ongeveer 500 km range geeft met het accupakket van de xDrive50. Realistisch zou je dus een dikke 400 km moeten kunnen rijden op één lading. Maar deze sportieve M-versie van de iX is nog niet klaar met zijn ontwikkeling, waardoor deze waarden nog indicatief blijven.
200 kW-snelladen
Snelladen kan bij de 50 tot een vermogen van 200 kW, de 40 haalt 150 kW, waarmee de batterij van beide modellen in 40 minuten tijd van 10 tot 80% kan bijladen. Op 10 minuten tijd zou je, in ideale omstandigheden, tot 120 kilometer kunnen 'bijtanken'. Laad je op gelijkstroom, dan kan je met de ingebouwde driefaselader tot 11 kW aan stroom trekken, waarmee de batterij van de iX xDrive50 op een kleine 11 uur volledig wordt opgeladen. De xDrive40 doet er een kleine 8 uur over.
Verder geeft BMW nog mee dat de iX ongeveer even lang en breed is als de X5 (ongeveer 4,92 m lang en 2 m breed), maar een vergelijkbare hoogte heeft als de X6 (1,70 m), terwijl de wielbasis van exact 3 meter iets langer is dan beide andere SUV's. Nog een leuk detail is dat de nierengrille, die de camera vooraan, de radar en andere sensoren voor semi-autonoom rijden omvat, voorzien is van een speciale coating die kleine krassen vanzelf doet verdwijnen met genoeg warmte.
Qua velgen krijg je standaard 20-duims exemplaren mee, maar op de optielijst staan er interessante Air Performance-wielen van 21 of 22 duim die lichter zijn dan traditionele lichtmetalen velgen en een zeer aerodynamisch design krijgen, wat voor 15 km extra range kan zorgen dankzij de lagere luchtweerstand. Met een Cd-waarde van 0,25 doet de BMW iX het dan ook erg goed voor een SUV van dit formaat. De X6 doet het met een waarde van 0,32 duidelijk slechter.
Touchscreens en stofjes
Het interieur van de nieuwe BMW iX breekt ook met de traditie van BMW, dat eerder klassieke interieurs bouwt voor zijn wagens, en ziet er een stuk moderner uit dan we gewend zijn. De Duitsers hebben wel geprobeerd een warme en gezellige sfeer te creëren door zoveel mogelijk zuivere oppervlakken te maken, wat tegelijk betekent dat er maar weinig echte knoppen overblijven. Aanraakbediening is de nieuwe norm, ook de klimaatcontrole en de sneltoetsen van het nieuwe iDrive 8 ontsnappen er niet aan.
Verder zien we een open indeling van de binnenruimte door het gebrek aan middentunnel, terwijl er nieuwe bekledingen zijn uit stof en microvezel voor zowel de zetels als de interieurpanelen, al is er ook nog echt leer te krijgen. De bediening van de elektrische zetels zit nu op de deur zoals bij Mercedes, terwijl je voor het eerst ook speakers in de zetels kan krijgen voor een speciale geluidservaring als deel van het Bowers & Wilkins Surround-systeem. Op de achterbank is er plek voor drie, waarbij de buitenste zitplaatsen een ingebouwde hoofdsteun hebben.
Vanaf 81.200 euro
BMW gaat dus duidelijk voor een premium elektrische SUV, wat zich ook weerspiegelt in de prijs. De voorlopig goedkoopste iX, de xDrive40, kost minstens 81.200 euro in België, terwijl de xDrive50 voor niet minder dan 97.950 euro over de toonbank gaat. Daarmee is hij een dikke 14.000 euro duurder dan de X5, al heeft die standaard minder vermogen en uitrusting dan zijn elektrische tegenhanger. De concurrentie zal vooral van de Audi E-Tron komen, die goedkoper te krijgen is, maar ook een veel minder hoge range haalt. De BMW iX xDrive40 en xDrive50 komen in november 2021 op de markt.
Bekijk ook onze video van de BMW iX
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!