- Score redactie 15.07 /20
De Honda Civic Type R, de high performance-versie van het model, was tot zijn vierde generatie een uitsluitend Japanse en Europese zaak. Hij viel bij ons netjes in de categorie van de super-GTI’s – die tegenwoordig allemaal drukgevoed zijn – van het C-segment, dat van de compacte middenklassers. Waarom dan nu op de proppen komen met een nieuwe generatie op een veel groter platform, met een 17 centimeter langer en 3 centimeter lager koetswerk?
Maar vooraleer we de Japanners voor gek verklaren, mogen we niet vergeten dat ze globalere ambities koesteren. De Civic Type R, die gebouwd wordt in het Verenigd Koninkrijk, wordt namelijk voor het eerst uitgevoerd naar Noord-Amerika. Hij zal er net als bij ons verkocht worden onder het merk Honda, maar daarvoor werden de kwaliteitsnormen (onder andere qua lak) wel op het niveau getild van die van Acura, het prestigelabel van Honda of America. De auto werd dus niet alleen uitgerekt, maar ook gefinetuned en verfijnd… Kortom, dankzij de mondiale aspiraties van de Civic Type R wint iedereen.
- Verbeterd compromis comfort-wegligging
- Inspirerende motor, sterke prestaties
- Rijhouding en kwaliteit kuipstoelen
- Onberispelijke bedieningsorganen
- Sportieveling voor dagelijks gebruik
- Erg radicale look
- Timide uitlaatklank gezien de look
- Mengeling van genres: gezinswagen en supersportieveling
- Magic Seats niet meer verkrijgbaar
- Instap voorin (rand kuipstoelen)
In dit artikel : Honda, Honda Civic
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!