- Score redactie 14.70 /20
De vorige i20 was al geen muurbloempje meer zoals de eerste generatie (die de al evenmin sprankelende Getz opvolgde). De nieuwe, derde generatie, die normaal vorig jaar in Genève had moeten worden onthuld, doet er qua design echter nog een schepje bovenop, als om het engagement van Hyundai in het WRC kracht bij te zetten. Zo pakt zijn gebalde koetswerk uit met proporties die voor een stadsauto wel érg dynamisch te noemen zijn. Tegenover zijn voorganger is hij slechts 5 millimeter langer (waarmee hij nu net de grens van 4 meter overschrijdt), maar vooral 30 millimeter breder en 24 millimeter lager, terwijl zijn voor- en achterwielen 10 millimeter verder uit elkaar staan.
Vooraan valt de lage en aflopende motorkap op, net als de voorbumper die wordt gedomineerd door een groot radiatorrooster met honingraatmotief. Achteraan gaat alle aandacht naar de met elkaar verbonden achterlichten met bliksemschichtsignatuur, die ook nog eens een flink stuk uit de achterspatborden happen. De kleine nieuweling was bij zijn virtuele onthulling, nu ongeveer een jaar geleden, dan ook de eerste vertegenwoordiger van Hyundai’s nieuwe vormentaal, Sensuous Sportiness gedoopt. Een stijlcanon die geïntroduceerd werd door de conceptcars 45 en Prophecy, en die intussen ook al zijn weg wist te vinden naar de nieuwe Tucson. Toch is het niet alleen de verpakking van de i20 die evolueert. Zo is zijn 1.0 T-GDi voortaan eveneens te krijgen met een mild hybrid-systeem, en ook op het vlak van technologie en rijhulpsystemen zet de i20 zijn beste beentje voor.
- Verzorgde look
- Technologie en veiligheidsuitrusting
- Bijzonder soepele driecilinder
- Compromis comfort-weggedrag
- Prijs 48V-versie, uitrustingsbeleid
- Materiaalkeuze interieur
- Koffervolume 48V-versie
- Enkele betuttelende functies
- Feeling bedieningsorganen
In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!