- Score redactie 15.65 /20
Ioniq (een samentrekking van 'ion' en 'unique') is voortaan de naam voor de elektrische modellen van de Koreaanse reus. Toch blijft het Hyundai-logo duidelijk zichtbaar op de motorkap en de achterklep, wellicht omwille van de credibiliteit en de bekendheid. In elk geval is de Ioniq 5 gebaseerd op een gloednieuw modulair platform, het E-GMP, exclusief ontworpen voor elektrische voertuigen, wat – zoals we later zullen zien – veel voordelen heeft. Het is verkrijgbaar met twee- of vierwielaandrijving. De tweewielaangedreven Ioniq 5 is een achterwielaandrijver die kan worden uitgerust met een 58 kWh-batterij en een 170 pk-motor of met een 73 kWh-batterij die een motor van 218 pk voedt. In beide gevallen bedraagt het koppel 350 Nm.
De versie met vierwielaandrijving wordt automatisch gecombineerd met de grote batterij en heeft een extra, 95 pk sterke motor op de vooras. De gecombineerde vermogens- en koppelwaarden bedragen daarmee 305 pk en 605 Nm. Vermeldenswaard is dat Hyundai voor deze versie een tijd van slechts 5,3 seconden aankondigt om van 0 naar 100 km/u te accelereren. Voor deze test beschikten we over een Core-basisversie met de 73 kWh-batterij.
- Rustgevende auto
- Interieur- en kofferruimte
- Oplaadcapaciteit
- Weldoordachte regeneratiemodi
- Standaarduitrusting
- Sleepvermogen
- Geen achterruitwisser
- Iets te harde schokdemping
- Onpraktische handmatige deurgrepen
- Weinig gestructureerd instrumentenpaneel
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq , Hyundai Ioniq 5
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!