De Wrangler ontsnapt niet aan de elektrificatie die Jeep op al zijn modellen wil doorvoeren, maar volgens de constructeur doet dit geen afbreuk aan zijn karakter. Integendeel: de 4x4 (of 4xe, in dit geval) kan nu emissieloos de dagelijkse ritjes afleggen (tot 40 km), maar heeft nu ook heel wat koppel voorhanden bij lage snelheden. Handig voor het ruigere off-roadwerk.
17 kWh
De Wrangler 4xe combineert een 2.0 viercilinder turbobenzine met een 17 kWh grote batterij op 400 V die onder de achterbank zit gemonteerd. De combinatie van de verbrandingsmotor en de elektromotor, die in de plaats van de koppelomvormer op de versnellingsbak is gemonteerd, levert 380 pk en 637 Nm. Op de motor zelf zit er nog een tweede, kleinere elektromotor die als starter-generator fungeert, terwijl er nog een 12 V-batterij aanwezig is voor alle accessoires.
Instellen maar
De overstap naar een hybride aandrijflijn brengt ook enkele nieuwe rijmodi met zich mee, waarmee je de zoveel mogelijk de batterij kan benutten of hem net kan sparen voor een stuk stadsverkeer. Alle rijmodi zijn beschikbaar als je de achttrapsautomaat in zijn lage gearing schakelt om naast de gebaande paden te rijden. Ook moet je je geen zorgen maken over de batterij bij een plas water, gezien de doorwaaddiepte van 76 cm. De Jeep Wrangler 4xe komt begin 2021 naar onze contreien, je kan hem herkennen aan zijn blauwe accenten en zijn badges.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!