Nu je bij zowat elk merk en in elk segment een SUV kunt kopen, moeten de allergrootste premiummodellen zich beginnen te onderscheiden van het ‘gepeupel’. Een zevenzitsversie is daarbij onontbeerlijk. Tijdens de ontwikkeling van zijn jongste RX kwam ook Lexus tot dat besef, en dus heeft het zo’n variant in zeven haasten klaargestoomd. Nu levert de luxedochter van Toyota doorgaans nooit half werk, maar hier heeft het toch een paar bochtjes afgesneden in zijn poging om snel te zijn.
Het gebruikelijke recept om ruimte te winnen, is de wielbasis uitrekken. Zo wordt het interieur groter en kan het koetswerk esthetisch relatief homogeen blijven. Maar dat vergt vrij grote aanpassingen aan de structuur van de auto, en dat kost tijd. Dus koos Lexus voor een andere oplossing: achteraan de auto werd 11 centimeter toegevoegd, bij een gelijke wielbasis. Tot aan de C-stijl is de RX L vrijwel identiek aan de gewone RX. Alleen het dak is gewijzigd, want het loopt langer rechtdoor naar achteren voor het naar beneden duikt via een meer verticale kofferklep, om hoofdruimte te winnen voor de mensen op de nieuwe derde zitrij.
Om dezelfde reden is de achterruitwisser verhuisd van de bovenkant van de achterruit naar de onderkant: door die mechaniek te verplaatsen, kon het plafond nog een beetje hoger. Om dat alles esthetisch toch nog enigszins te laten ‘kloppen’, zijn de zijruitjes in de C-stijlen hertekend. En het moet gezegd worden: enkel een kenner zal de RX L uiterlijk van de ‘gewone’ RX kunnen onderscheiden.
- Slim alternatief voor grote plug-inhybride SUV’s
- Stilte aan boord, comfort
- Standaarduitrusting vanaf instapversie
- Rijden met zeven vergt toegevingen
- Tergend trage elektrische achterstoelen
- Mag (nog?) niet slepen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!