De oorsprong van de C-Klasse gaat terug tot 1993. Toen nam hij de fakkel over van de 190, die de bijnaam baby-Benz had gekregen omdat hij destijds het kleinste model uit het gamma was – de eerste A-Klasse kwam er pas in 1997. Als centraal model in de veroveringsstrategie van Mercedes in een haast universeel marktsegment heeft de C-Klasse altijd een sleutelrol gespeeld. Vandaag volgt de jongste generatie die uit 2014 op, die gefacelift werd in 2018.
Het minste dat we kunnen zeggen wanneer we de eerste foto’s analyseren, is dat hij in niets afwijkt van de stijlcodes die op dit moment van kracht zijn in het gamma. Zozeer zelfs dat het moeilijk wordt het onderscheid te maken met een E- en een S-Klasse, tenzij ze naast elkaar staan. Maar dat is bij Audi niet anders met de A4, A6 en A8, net zomin als bij BMW met de 3-, 5- en 7-Reeks. Alsof het aura van het grote model moet afstralen op de kleinere broers om hen de gewenste legitimiteit te geven.
Groter geworden
Met zijn 4,75 meter is de nieuwe C-Klasse nochtans 6,5 centimeter langer dan zijn voorganger, terwijl zijn wielbasis met 2,5 centimeter verlengd werd en het dak bijna 1 centimeter lager ligt. Die hoogte is trouwens de enige maat die afnam; alle andere afmetingen namen toe, ook en vooral de binnenmaten. En dat is goed nieuws, want als er iets is dat de vorige generatie nog verweten kon worden, dan was het zijn beperkte binnenruimte achterin. In de koffer bleef alles bij het oude. De vierdeurs heeft nog altijd een laadvolume van 455 liter, de breakversie – die voor één keer samen met de vierdeurs wordt onthuld – houdt het bij de vertrouwde 490 tot 1.510 liter.
Enkel viercilinders
Het motorgamma telt enkel viercilinders (zie tabel), allemaal met mildhybride ondersteuning via een starter-alternator op 48 volt, die nu ook zijn weg vindt naar de diesels. En ja, zelfs de toekomstige AMG-versies zullen voortaan tevreden moeten zijn met viercilindermotoren – zij het wel voorzien van stevige turbo’s en elektrische ondersteuning. Alle versies zijn gekoppeld aan een 9G-Tronic-automaat.
De kleine elektromotor van de mildhybride ondersteuning vormt een compact en licht geheel met zijn sturing en is rechtstreeks in de behuizing van de automaat geïntegreerd. De ondersteuning van die elektromotor speelt een rol bij de cruisingfunctie, doordat hij het mogelijk maakt om de verbrandingsmotor volledig stil te leggen tijdens uitrolfases. Maar hij geeft ook de verbrandingsmotor een kleine boost wanneer nodig (+20 pk tijdelijk) en recupereert kinetische energie om de kleine 48-voltbatterij op te laden. Merk op dat de instapmotoren van de C 180 en C 200 niet langer gedeeld worden met Renault; de nieuwe 1.5-krachtbronnen die de vroegere 1.3 vervangen, zijn helemaal Mercedes-producten.
Plug-inhybride C 300 e
Natuurlijk staat er ook opnieuw een plug-inhybrideversie op het programma. Die C 300 e heeft dankzij een forse batterij van 25,4 kWh een theoretisch elektrisch rijbereik van 100 kilometer (WLTP). Met de optionele CCS-aansluiting kan de batterij in 30 minuten worden opgeladen aan een gelijkstroomsnellader (maximaal 54 kW). De interne omvormer heeft een vermogen van 11 kW; opladen aan een wisselstroomlaadpunt duurt daarmee minstens een dikke tweeënhalf uur (driefasig, 16 ampère).
Mercedes belooft verschillende niveaus om de kinetische energie te recupereren; met de meest radicale zou one pedal driving mogelijk zijn. Het belangrijkste met betrekking tot deze PHEV-versie is echter wellicht dat deze technologie veel beter in de structuur geïntegreerd is dan bij de vorige generatie, en dat het onwaarschijnlijke trapje halverwege de koffer dus verleden tijd is, zowel in de vierdeurs als in de break. Of er ook weer opnieuw een dieselhybride volgt, is trouwens verre van zeker.
Vierwielsturing
Qua onderstel kunnen we ook melden dat vierwielsturing beschikbaar zal zijn, waarmee de draaicirkel met een kleine halve meter kan worden ingekort (tot 10,6 meter), ten voordele van de wendbaarheid. 4Matic-vierwielaandrijving blijft als optie beschikbaar op de versies 200, 300 en 220 d. De ophanging is al naargelang van de motorversie standaard of als optie passief of adaptief. Luchtveren achteraan zijn voorbehouden aan de break.
De C-Klasse hinkte wat achterop ten opzichte van zijn historische rivalen – wat logisch is, want hij was ook de oudste. De nieuwe generatie stelt echter orde op zaken. De vloeiende en ranke stijl ligt in de lijn van die van de E- en S-Klasse en zijn vroegere achilleshiel, de binnenruimte, lijkt verbeterd. Maar vooral op het vlak van interieurtechnologie doet de C-Klasse er een schepje bovenop, met dank aan de verworvenheden van de S-Klasse. Deze nieuwe generatie kan vanaf eind maart besteld worden, de eerste leveringen zijn tegen de zomer gepland.
Hypergeconnecteerd interieur
Wat de interieurinrichting betreft, volgt de nieuwe C-Klasse helemaal het voorbeeld van de S-Klasse, met een gigantisch centraal scherm (standaard 9,5 duim, als optie 11,9) als aanvulling op het naar de bestuurder gerichte instrumentenpaneel. Dat laatste meet standaard 10,25 duim en als optie 12,3.
De MBUX-technologie van de tweede generatie is natuurlijk van de partij, inclusief uitgebreide functies zoals augmented reality of een head-updisplay in kleur. Maar ook met over-the-air-updates, later ook om achteraf extra functies toe te voegen. En met vingerafdrukherkenning om de toegang tot bepaalde privéfuncties te beveiligen, zoals je agenda of professionele mails.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!