- Score redactie /20
Omdat het misschien wel de meest complete Mercedes is. En dat eigenlijk sinds de Duitsers de Klasse in het leven riepen. Mocht je je afvragen waarom ik het zo heb voor de E Klasse. Er dan maar klakkeloos vanuit gaan dat die voorliefde gewoon overeind zal blijven achter het stuur van de EQE, is echter wat voorbarig. Om te beginnen omdat ze in Stuttgart zelf wat nerveus worden als die link wordt gelegd.
Das Haus kan namelijk niet genoeg herhalen dat de EQS en EQE aparte modellen zijn binnen de Mercedes-orde die weinig tot niets gemeen hebben met hun conventionele confraters. Waarna het merk wel doodleuk dezelfde naamgevende letter op de respectieve EQ-kofferkleppen plakt. Dan verwachten dat de goegemeente geen verbanden legt, is van een naïviteit waar zelfs mijn 8-jarige al eens met de ogen voor zou rollen.
Dat je er niet zomaar vanuit mag gaan dat de EQE een elektrische E is, zit hem voor mij dan ook vooral in de verpakking. Zowel qua design als naar praktische vermogen toe (bij dat laatste heb ik het dan vooral over het koffervolume) is de gewone E net iets rationeler/ruimer qua insteek. Of anders gesteld: met het traditionele maatpak van de vierdeurs-met-verbrandingsmotor maak je altijd indruk. Iets wat een heel stuk minder geldt voor de flashy snit van de EQE.
Leuk
Toegegeven, die laatste bemerking richt zich voornamelijk op de smaken en kleuren, een departement waarbinnen weinig te discussiëren valt. Maar doordat net die niet ieders meug zullen zijn, verkwanselt deze elektrische sedan al een deel van zijn potentieel. En da's bijzonder jammer, want de EQE is zo mogelijk nog beter dan de gewone E. Ik ga misschien ver in mijn stelling, maar ik denk echt dat ik met de beste EV van het moment heb gereden!
Een boutade waar ik gerust wat feitelijkheden aan wil koppelen. Rijbereik bijvoorbeeld. Een gemeten gemiddelde van 19,3 kWh/100 km - waarbij echt geen moeite is gedaan om dat verbruik zo laag mogelijk te houden - haalt een prachtische radius van 470 kilometer uit de 90,56 kWh aan batterijcapaciteit. Je moet dus al een behoorlijke drukke agenda hebben wil je dat op een dag opgereden krijgen met klantenbezoeken.
Afstand die bovendien in alle comfort afgelegd wordt. Niet alleen door het mankeren van enig motorgeluid, maar even goed door de luchtveren die de meeste oneffenheden wegvegen. Daar zit wat mij betreft ineens het grootste verschil met de EQS. Die deint in Comfort – wat overigens in beide Mercedes-en de enige rijmodus is die er toe doet - net iets te uitdrukkelijk. Dat maakt dat de elektrische limo zich iets minder laat genieten als er ook gedraaid en gekeerd moet worden.
Geen enkel issue echter in de EQE die je met afdoende dynamiek (zonder evenwel sportief te zijn) vlot en behaaglijk naar de top van de col brengt. Dat laatste overigens ook met dank aan de vierwielsturing. In die optiek past evenzeer de 350+-motorafstelling perfect in het plaatje. Met de 292 pk die die uit de permanente synchroonmotor op de achteras puurt (desgewenst is er ook een 350+ 4MATIC met een bijikomende motor op de vooras) is die afdoende snel (0-100 km/u in 6,4 seconden) zonder daarom overdreven gulzig om te springen met de stroomvoorziening. Laat, met andere woorden, die EQE 500 4Matic en 43 4Matic voor wat ze zijn.
Nog een woordje dan over het interieur. Want hoewel er ook hier redelijk wat inwisselbaarheid leeft met de EQS, vond ik de boordplank van de EQE geslaagder. Het is te zeggen, de testwagen deed het zonder het immense Hyperscreen en ik moet zeggen, dat ging de EQE een stuk beter af. Zeker met de kunstige afwerking (een hologramachtige inleg) die je ervoor in de plaats krijgt. Big is dus niet altijd better.
Jammer
Als er al minpunten zijn, dan zijn dat veelal spijkers op laag water. Genre de kofferklep. Ik betreur het wat dat Mercedes daar niet gewoon geopteerd heeft voor een volwaardige vijfde deur. Inderdaad, zoals dat wel het geval is bij de EQS. De smalle laadopening die je nu krijgt, maakt dat de 420 liter - wat al niet echt een record is - nog eens moeilijk te bereiken valt ook.
Ik zou eveneens de knoerten van 21 duimers proberen vermijden. Niet zozeer omwille van het comfort - luchtvering, remember - dan wel om hun schadegevoeligheid. De velgrand passeert namelijk de bandflank. Krassen zijn dus gegarandeerd.
Ook het uiterlijk is, zoals al gezegd, niet ieders meug. Mij moet Mercedes alleszins niet tot de fanbase rekenen, daarvoor is het design me te 'speciaal'. Al heb ik, door de jaren en de vele stijlen die me daarbij door de strot zijn geduwd, daar door leren kijken.
En dan is er uiteraard nog de prijs. Een minimuminleg van 78.650 euro, da's enkel gegeven aan de beter gegoeden van deze (bedrijfs)wereld. Maar voorts...
Dus
Na deze testweek vallen er eigenlijk maar twee redenen te bedenken waarom je niet zou opteren voor de EQE: hij valt niet binnen je budget of je hebt een grotere/praktischere koffer nodig. Je zou daar nog aan toe kunnen voegen dat de sedan niet meteen moeders mooiste is, maar naast het feit dat dat getuigt van oppervlakkigheid, leidt die bemerking ook naar banaliteit en inwisselbaarheid. Tot op het punt dat je bijvoorbeeld een C Klasse niet meer kan onderscheiden van een E. En dat willen we niet promoten, toch?
Kortom, op alle vlakken waar het écht toe doet, heeft deze EQE 350+ me weten te charmeren. Dat gaat van zijn comfort en luxe over het plaatsaanbod achterin tot de praktische actieradius. Binnen de elektrische garde zijn er op dit ogenblik dan ook maar bitter weinig concurrenten die qua totaalbeleving een even goed pakket op wielen weten zetten. En ja, dan heb ik het ook over kleppers genre de EQS. Met ander woorden: staat deze Mercedes op je vlootlijst, dan hoef je eigenlijk niet meer verder te kijken.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz EQE
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!