Concept
Ook bij AMG moet de gemiddelde CO₂-uitstoot omlaag door middel van verregaande elektrificering. Bij de sporttak van Mercedes vertaalt zich dat ook in een toename van de prestaties. Dit is de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, niet alleen de eerste plug-inhybride uit de geschiedenis van AMG, maar ook de krachtigste auto die ze in Affalterbach ooit op de straat loslieten.
In deze E Performance-versie wordt de 4.0-V8-biturbomotor van de gewone Mercedes-AMG GT63 S 4-Door Coupé bijgestaan door een synchrone elektromotor met permanente magneten, terwijl hij ook zijn volledig variabele vierwielaandrijving behoudt. Deze plug-inhybride topversie genereert een systeemvermogen van 843 pk (620 kW) en een extravagant koppel van meer dan 1.400 Nm. Dat is een nieuw record voor het AMG-gamma en maakt deze hybride tot ‘s werelds krachtigste berline.
De sprint van 0 naar 100 km/u zou amper 2,9 seconden in beslag nemen en de drempel van 200 km/u zou in minder dan 10 seconden worden bereikt. De beloofde topsnelheid van de Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4-Door Coupé bedraagt 316 km/u, maar om dat cijfer te controleren heb je een vrije Autobahn nodig. De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor zit op de achteras, waar hij werd geïntegreerd in een compacte elektrische aandrijfunit (EDU) met een gerobotiseerde tweeversnellingsbak en een elektronisch geregeld zelfsperrend differentieel.
Met 834 pk en 1.400 Nm is de plug-inhybride GT63 S E Performance 's werelds krachtigste berline.
De erg lichte en krachtige batterij bevindt zich eveneens boven de achteras, een configuratie die heel wat voordelen biedt. Zo kan het maximumkoppel van de elektromotor worden toegepast om extra vinnige reacties te bieden, vooral bij het vertrek. Bovendien plukt de bestuurder de vruchten van het zelfsperrende differentieel op de as, dat een absolute trekkracht verzekert en meer levendigheid biedt bij het uitkomen van bochten. En wanneer de slip op de achteras toeneemt, wordt het vermogen van de elektromotor naargelang de behoeften overgebracht naar de voorwielen om de trekkracht te verhogen.
Uiterlijk is de E Performance niet zo niet zo eenvoudig te onderscheiden van de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé zonder batterijreserve. Kenners zullen opmerken dat de voorbumper lichtjes anders is, met bredere, scherpere en meer naar het midden van de auto gerichte luchtinlaten. Die laatste leiden de luchtstroom via drie verticale lamellen naar de wielkastradiatoren. Achteraan is het verschil duidelijker, door de – wat amateuristisch – geïntegreerde laadklep in de bumper en de rood onderstreepte modelaanduiding. Samen met het hybridemodel introduceert AMG ook dubbele trapeziumvormige uitlaatpijpen met een geribbeld buitenoppervlak. Tot slot prijkt op de voorvleugels de naam ‘E Performance’. Sja.
Op het instrumentenbord kan de bestuurder het elektrische rijbereik, het energieverbruik, het vermogen en koppel van de elektromotor en de temperatuur van de batterij raadplegen. De grafieken op het multimediadisplay tonen ook de energiestromen van het hele aandrijfsysteem, evenals het toerental, het vermogen, het koppel en de temperatuur van de elektromotor en de batterij. Ook achterin de Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4-Door Coupé kunnen de passagiers op hun optionele multimediadisplay informatie over de energiestromen en het vermogen en koppel van de elektromotor volgen.
Rijgedrag
Om ons te laten kennismaken met deze hoogwaardige technologie van de Mercedes-AMG GT63 S E Performance 4-Door Coupé nodigde AMG ons uit in Andalusië, op het 4,4 kilometer lange Circuit van Monteblanco. Al snel wordt duidelijk dat de Duitse ingenieurs hard hebben gewerkt om alle technologie perfect te laten samenwerken met het oog op een maximaal rijplezier. De verplichte helm verhindert ons om ten volle van de V8-sound te kunnen proeven, maar het is volop genieten van het overvloedige vermogen en koppel dat het aandrijfgeheel te bieden heeft. De duw in de rug laat niet op zich wachten en de elektronica houdt het geheel perfect beheersbaar voor de doorsneebestuurder.
Door het Race-programma te kiezen met de Dynamic Select optimaliseer je de respons van de V8, de schakelsnelheid van de versnellingsbak en het gevoel van de stuurinrichting, om nog maar te zwijgen over de stuggere schokdemping. De rest ligt voor de hand: geef vol gas zodra je de bocht uitkomt en rem laat, maar hard! De auto richt zijn neus op de binnenbocht en de vier wielen stuwen je de bocht uit met de kracht van een roofdier op steroïden. Heerlijk! Ook verbazen we ons keer op keer over het gemak waarmee deze hybride AMG GT 4-Door Coupé zijn aangekondigde gewicht van 2,2 ton weet te maskeren. Daar zijn de Michelin Pilot Sport 4S-banden van 21 duim zeker niet vreemd aan, want ze verzekeren een perfecte voertuigcontrole op een droog circuit. De vier enorme koolstofkeramische remschijven van 420 bij 40 millimeter vooraan en 380 bij 32 millimeter achteraan kwijten zich foutloos van hun taak.
De E Performance richt zijn neus op de binnenbocht en de vier wielen stuwen je de bocht uit met de kracht van een roofdier op steroïden.
Na een tweede reeks rondjes op een droog circuit trekken we de wegen rond Sevilla op om een beter idee te krijgen van de manier waarop de batterij bijdraagt aan de dagelijkse rijervaring van de Mercedes-AMG GT 63S E Performance. En eens te meer zijn we verrast te zien hoe het gewicht van deze berline zich al in de eerste bochten doet vergeten. We schakelen de GT-modus in en de auto reageert prompt op al onze verzoeken. Het allerleukste blijft echter om dorpskernen zuiver elektrisch te doorkruisen. Toegegeven, het elektrische rijbereik van amper 12 kilometer (in theorie dan nog) zal voor de liefhebbers van een elektrische aandrijving bespottelijk lijken, maar het is meer dan genoeg om in alle discretie door de stad te rijden.
Met de knop onder de rechterspaak van het stuurwiel kun je vier recuperatieniveaus kiezen: bij niveau 0 is de vertragingsweerstand minimaal en rolt de auto maximaal uit. Het energierecuperatievermogen is erg laag en dient alleen om de stroomvoorziening van de wagen op peil te houden. Bij niveau 1 is de energierecuperatie al merkbaar voor de bestuurder en stemt ze ongeveer overeen met de motorrem van een conventionele verbrandingsmotor. Bij niveau 2 wordt de recuperatie verhoogd en hoeft het rempedaal nauwelijks te worden ingetrapt; bij niveau 3 is de energierecuperatie tot slot maximaal en kun je de vertragingen sturen met enkel het gaspedaal, zoals in een zuiver elektrische auto. Naargelang de rijomstandigheden kan er dan meer dan 100 kW aan vermogen worden teruggevoerd naar de kleine batterij. Die laat zich dan ook prima opladen door onderweg met deze knop te spelen. Eens te meer waarderen we het werk van AMG. Allicht heeft de ervaring opgedaan in de Formule 1 in ruime mate bijgedragen tot de efficiëntie van dit geheel.
Verdict
Door te kiezen voor een kleine batterij en een compacte elektromotor houdt de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance zijn gewichtstoename tot het minimum beperkt (+ 95 kilogram). Enkele ronden op het circuit en een dynamisch parcours overtuigden ons ervan dat deze krachtpatser alles in huis heeft om aspirant-coureurs het gewicht van deze vijfdeursberline te doen vergeten. Het is dan ook maximaal genieten van het vermogen en, vooral, het helse koppel van de 4.0-V8-motor, die hier nog een stevige elektrische boost krijgt. Genoeg om de Porsche Panamera het nakijken te geven en resoluut de macht te grijpen in de niche van de hypersportberlines.
View this post on Instagram
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GT AMG
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!