We zijn het ondertussen gewoon, de Peugeot-designers durven al eens hun nek uitsteken. Met succes, denk maar creaties zoals de 208/2008, de 3008/5008 en de 508/508 SW. Voor de nieuwe 308 werden minder risico’s genomen. Nu gaat Peugeot gelukkig wel wat verder dan Volkswagen, waar elke nieuwe VW Golf een doorslagje lijkt van de vorige generatie.
In profiel is er aan de 308 niet veel veranderd, maar Peugeot zegende de tegen de populaire middenklasser wel van een compleet nieuwe snoet met karakteristiek en sportief rooster. De 308 is de eerste Peugeot met het nieuwe logo. Geen volledige leeuw meer, op de flanken en op de achterklep van de hatchback prijkt alleen nog de kop van het beest.
Langer, maar lager
De nieuwe Peugeot 308 groeide liefst 11 centimeter. Het koetswerk werd bovendien 2 centimeter lager, wat er samen met de gespierde wielkasten en gladde flanken voor zorgen dat het lijnenspel over een heleboel presènce beschikt. let ook op de schuinere voorruit en de lange dakspoiler, die zowel de uitstraling als de aerodynamica dienen. Uiteraard kijkt de nieuwe Peugeot 308 door ledlenzen, optioneel kan je zelfs matrixtechnologie bestellen. Ook de lichtblokken achteraan zijn kunstwerkjes, ze worden met elkaar verbonden door een (niet verlichte) strip.
De Peugeot 308 komt opnieuw met een i-Cockpit, nog altijd zowat uniek omdat je de instrumenten boven in plaats van door het ook weer van diverse bedieningen voorziene stuurwiel ziet. Dat concept bleef behouden, maar het dashboard en de middenconsole zijn wel helemaal nieuw. Het oogt zowel nog wat drukker als mooier, met vanaf de basisversies al twee schermen van 10 duim. Dat voor het infotainment is van het aanraaktype en wat lager geplaatst, zodat het zich op een zo natuurlijk mogelijke manier zou laten bedienen. Het i-Connect Advanced zorgt voor zowat alle vandaag denkbare infotainment en de anno 2021 dus al even onmisbaar lijkende connectiviteit. Heel wat functies kunnen na een ‘OK Peugeot’ ook met de stem worden bediend.
Meer binnenruimte, geen grotere koffer
Qua zitruimte wordt een hele vooruitgang geboekt, met dank aan de met 5,5 centimeter toegenomen wielbasis van de nieuwe Peugeot 308. Het laadvolume nam een beetje af, maar met 412 liter blijft de koffer nog altijd een van de ruimste van zijn segment. De stekkerhybride versies stellen het met 361 liter aan stouwvolume. En er zijn her en der in het interieur bergvakken met een totale inhoud van 34 liter.
Van het ook tot de Stellantis-familie behorende Opel komen zetels met AGR-label, die garanderen een beter comfort. De voorstoelen kunnen op tien manieren elektrisch worden versteld, naast verwarming behoren ook verschillende massageprogramma’s tot de mogelijkheden. En achterin is er extra knieruimte. We vermelden nog de verbeterende airco, de nieuwe luchtkwaliteitsbehandeling, de voorruitontdooiing, de dikkere ruiten voor een betere geluidsisolatie en de Focal-audio met een versterker van 690 Watt en tien luidsprekers voor als je zin hebt in een ander soort lawaai.
(Nog) niet elektrisch, wel hybride
Weinig verrassingen onder de motorkap van de nieuwe Peugeot 308. Een volledig elektrische variant is dat slechts een kwestie van tijd, klinkt het vanuit Parijs. Het gamma telt wel meteen twee hybrides, die een aan een achttrapsautomaat gekoppelde 1,2 liter-turbobenzine combineren met een elektromotor van 81 kW. Dat levert een systeemvermogen van of 180 of 225 pk op, terwijl de lithium-ionbatterij van 12,4 kWh een elektrisch rijbereik van ongeveer 60 kilometer belooft. Het is nog wachten op de homologatie voor definitieve cijfers, maar Peugeot stelt al een CO2-uitstoot van slechts 25 gram per kilometer in het vooruitzicht.
Misschien volgt ook nog een plug-inhybride variant met een gecombineerd vermogen in de buurt van de 300 pk, dat wordt dan het kleinere broertje van de Peugeot 508 PSE. Dat wordt een hybride hot-hatchmodel met een specifieke aankleding en een specifieke onderstelset-up, een potige concurrent voor de VW Golf GTE.
Maar het gros van de verkoop zal voorlopig nog met klassiekere aandrijvingsvormen worden gerealiseerd. We hebben het dan over de 1,2 liter-driecilinder op benzine van de PureTech-familie, die komt met 110 en 130 pk. En over de al even bekende BlueHDi-viercilinder op diesel van 130 pk, net als de krachtigste benzinemotor optioneel beschikbaar met de EAT8-transmissie. De bediening van de automaat gebeurt nu met een kleine hendel in plaats van een pook.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!