Bij elke nieuwe generatie van de intussen legendarische 911 GT3 verlegt Porsche de grenzen een beetje verder, waarmee dit meer dan ooit een fusie tussen een GT-racewagen en een straatauto is. Het recept komt namelijk rechtstreeks uit de competite, met meer vermogen, meer technologie, een betere aerodynamica en daarmee meer snelheid en efficiëntie. Dit is de nieuwe koning van de Nürburgring.
Hart van een atleet
Achterin ligt opnieuw een 4 liter grote zescilinder-boxermotor die rechtstreeks wordt overgeheveld van het exemplaar dat in de Carrera Cup-racewagens zit. Hier levert hij 510 pk, allemaal overgedragen naar de achterwielen via een gerobotiseerde 7-bak of een handgeschakelde 6-bak. Het standaardsprintje is daarmee geklaard in 3,4 seconden, de topsnelheid is 320 km/u (318 met PDK). Deze zevende generatie GT3 geniet van een geoptimaliseerd onderstel met nieuwe dubbele driehoeken vooraan.
De massa blijft beperkt tot 1.435 kilo met PDK (1.418 kilo met handbak), ondanks het grotere koetswerk en de extra hardware aan boord. Daarvoor waren er wel heel wat gewichtsbesparende ingrepen nodig, zoals een (optioneel) dak en een kofferklep uit carbon, een ultralichte batterij en dunnere ramen. De nieuwe sportuitlaat bespaart ook 10 kilo, terwijl zelfs de interieurbekleding 4 kilo minder weegt.
Vorm volgt functie
Er zijn twee opvallende elementen op aerodynamisch vlak aan deze GT3: hij lijkt 'gladder' dan zijn voorganger, terwijl er duidelijk meer aandacht is besteed aan de aerodynamische elementen. De achtervleugel heeft zijn bevestiging aan de bovenkant via een 'zwanennek', terwijl de achterpartij geniet van de ontwikkelingen van de 911 RSR voor het WEC.
De kont is niet het enige dat profiteert van deze nieuwe aerodynamische benadering, we zien ook twee gaten voor de luchtstroom op de neus (zeg niet motorkap), die de vooras meer tegen de grond doen kleven en bovendien voor een betere luchtstroom naar de achtervleugel zorgen. In totaal wordt er niet minder dan 50% aan downforce gewonnen over heel de wagen, waaraan de diffusor maar liefst 60 kilo bijdraagt.
Maar meer dan de cijfers gaat het voor de Porsche 911 GT3 voor het rijplezier op circuit, dat nog verder wordt verhoogd dankzij de nieuwe 'Performance'-stand van de vleugel en diffusor, die niet bedoeld is voor de openbare weg. Op de Nordschleife wist testpiloot Lars Kern een rondetijd van 6 minuten, 59 seconden en 927 duizendsten neer te zetten, maar liefst 17 seconden sneller dan de vorige 911 GT3. Wil je het zelf testen, dan mag je maar liefst 171.533,80 euro overmaken aan je Porsche-dealer. Vanaf mei worden de eerste leveringen verwacht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!