Het concept
SUV’s zijn populair in alle soorten en maten, en in het segment van de SUV coupés werd Porsche nog niet vertegenwoordigd. Tot nu, want de Cayenne krijgt een coupé-variant die de populariteit van dat soort wagens niet aan zich voorbij wil laten gaan. Porsche koos bewust voor een meer sportief design dat zelf de meest hardnekkige puristen over de streep moet trekken.
Wat er verandert
In principe verschillen de gewone Cayenne en de Coupé niet zo heel veel van elkaar. Sterker nog, het meest opvallende verschil is ook veruit het enige. De gebogen dakstijl van de Coupé vergt 30 procent nieuw plaatwerk, maar alles voor de A-stijlen is identiek aan de Cayenne. Verder is de Coupé 1,3 centimeter langer, 2 centimeter lager en 1,8 centimeter breder dan zijn voorvader. Al dat maatwerk zorgt voor een sportievere dreiging in het design, iets wat bij de originele Cayenne wel wat ontbrak.
Hoe hij rijdt
Hierboven werd al benadrukt dat de Coupé zich vooral vormelijk moet onderscheiden. Onder het koetswerk schuilt immers de vertrouwde techniek die is gebaseerd op het MLBevo-platform van de Volkswagen Group. De multilink-ophanging rondom uit aluminium zorgt voor een puike baanligging. Qua motoren heeft de Coupé toegang tot de standaarduitvoering (340 pk), de S (440 pk) en de Turbo (550 pk), die allen zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat. 20-duims velgen zijn ook standaard, met bandenmaat 275/45 voor- en 305/40 achteraan.
Uit dat aanbod is de S Coupé verreweg de meest interessante. De 3 liter-V6-biturbo is met 440 pk en 550 Nm absoluut geen stakker. Hij sprint van 0 tot 100 km/u in 5,0 seconden, en geeft pas op bij 263 km/u. Ook in de bochten kan hij echt wel overtuigen. Waarom de S, en niet de Turbo? Omdat die laatstgenoemde moet rekenen op een slordige 200 kilogram extra, die grotendeels toe te schrijven is aan de 4 liter-V8-biturbo.
Budget
De Cayenne Coupé geniet een uitgebreidere standaarduitvoering dan de normale Cayenne, maar hij is dan wel 10.000 euro duurder in aankoop. Recht uit de catalogus krijgt de Coupé snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (Power Steering Plus) en adaptieve dempers. Dat wordt aangevuld met het Porsche Chrono Package dat verschillende rijmodi aanbiedt en de Sport Response-knop die beiden terug te vinden zijn op het stuur. De Turbo krijgt er een luchtvering bij.
Bijkomend zorgen actieve stabilisatorstangen, vierwielsturing of met wolfraamcarbide gecoate remmen (koolstofkeramische remmen in het geval van de Turbo) voor nog betere rijprestaties. In zekere mate doet ook het Sport Light Package (14.423 euro) dat door 22 kilo af te vijlen van de 2 ton die de Cayenne S Coupé toch weegt. Met dank aan de bekapping uit koolstofvezel die het standaard panoramische (maar vaste) dak dan vervangt.
Ons verdict
De Cayenne Coupé is een uitstekende wagen, zeker de S Coupé kon ons echt overtuigen. Hij lijkt de wetten van de fysica te tarten met zijn verbluffende rijvaardigheid, maar toch blijven we met wat vragen zitten. Technisch is er immers geen verschil met de Cayenne. De Coupé is niet krachtiger, niet praktischer en niet dynamischer – maar kost wel beduidend meer. De keuze voor deze variant zal dus louter worden bepaald door smaak.
- Extra uitrusting t.o.v. gewone Cayenne
- Evenwichtig design
- Ongelooflijk rijgedrag
- Technisch geen verschil met gewone Cayenne
- Wel duurder
- Kannibalisme?
In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!