Detailtests / Renault Mégane E-Tech EV60 R220 (2022) - in detail
Renault experimenteert al eens graag, zij het met wisselend succes. Benieuwd dus naar welke kant de balans zal overhellen bij de nieuwe Mégane, nu de Fransen hebben besloten hun populaire middenklasser enkel nog als E-Tech Electric aan te bieden…
- Score redactie 16.60 /20
De titel boven deze wegtest – ‘Een nieuwe wind’ – heeft een dubbele bodem. Hij zou namelijk evengoed op de Wind kunnen slaan. Als in het roadstertje afgeleid van de vorige Twingo, een geinig ding dat echter nooit het succes is gebleken dat Renault ervan had verwacht. Een debacle dat de Fransen zich ditmaal te allen prijze willen besparen; daarvoor is de Mégane te belangrijk voor de omzet.
Vandaar allicht dat Renault in een soort veiligheidsnet voorziet: de vorige generatie Mégane blijft nog even meelopen voor de (particuliere) klant die zijn middenklasser liever heeft met een traditionele verbrandingsmotor. Al dan niet elektrisch bijgestaan, zoals in de E-Tech Plug-in Hybrid.
Een overgangsfase, want – en daar komt dan de figuurlijke betekenis van de hoofding in het verhaal – de Mégane E-Tech Electric geeft de effectieve aftrap van het ambitieuze elektrisch traject dat Renault tegen 2030 hoopt te hebben afgelegd. Een parcours waarbij de EV’s van de constructeur tegen het eind van dit decennium zullen moeten instaan voor 90 procent van de totale verkoop.
Foto’s: Lennen Descamps
- Onderhoudend weggedrag
- Best zuinig
- Ergonomie multimediasysteem
- Beperkingen koffer
- Stug wegcontact op korte oneffenheden
- Laadopties basisversies
In dit artikel : Renault, Renault Megane e-tech
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands