Concept
GTX klinkt een beetje als GTI. Logisch, want het is de badge die VW heeft voorbehouden aan zijn krachtigste elektrische modellen. De Volkswagen ID.4 GTX komt die powerbelofte na met zijn 299 pk (220 kW), net zoals de Audi Q4 e-Tron. Dat vermogen heeft hij te danken aan een 204 pk (150 kW) sterke synchrone achtermotor in combinatie met een asynchrone voormotor van 109 pk (80 kW), die elk een as in beweging zetten en dus van de VW ID.4 een vierwielaandrijver maken.
In combinatie met een koppel van 460 Nm zorgt dit stevige vermogen er uiteraard voor dat de Volkswagen ID.4 GTX aan het verkeerslicht als een kampioen uit de startblokken schiet: optrekken van 0 tot 100 km/u doet hij in 6,2 seconden. Dat is een volle 2 seconden sneller dan de 204 pk sterke VW ID.4 met achterwielaandrijving. Maar let wel, het maximumvermogen van 220 kW is slechts gedurende 30 seconden beschikbaar.
Bovendien vermeldt VW in de kleine lettertjes op het specificatieblad van de Volkswagen ID.4 GTX dat de temperatuur van de hoogspanningsbatterij tussen 23 en 50°C moet liggen en de batterij voor meer dan 88 procent opgeladen moet zijn om het maximale vermogen te kunnen leveren.
Om hem te onderscheiden van de andere Volkswagens ID.4 kreeg de GTX specifieke koplampen, zwarte ventilatieroosters vooraan, hertekende bumpers, contrasterende stiksels op de binnenbekleding, meer opvallende kleuren en welgekozen zwarte accenten, zoals bijvoorbeeld voor de spoiler. En natuurlijk prijkt hier en daar ook het GTX-logo. Als kers op de taart pakt de VW ID.4 GTX uit met ledachterlichten met 3D-effect en matrixverlichting vooraan om de lichtsterkte van de koplampen continu aan te passen.
Rijgedrag
De vinnige Volkswagen ID.4 GTX staat altijd klaar om er vlot vandoor te gaan. De regelsoftware zorgt ervoor dat het koppel zo goed mogelijk over de vier wielen wordt verdeeld om de beste tractie te bieden, waarbij de achteras wordt bevoordeeld. Met andere woorden: een flinke duw op het gaspedaal activeert de achtermotor om de wielen zonder doorslippen aan het werk te zetten en de elektronica schakelt de voormotor in bij het minste vermoeden van gripverlies.
De bestuurder van de VW ID.4 kan er voor kiezen om de voormotor sowieso in te schakelen met de rijmodus Traction. Die moet overigens ook worden gebruikt bij het slepen van een aanhangwagen. Daarvoor zit onder de achterbumper een (optionele) trekhaakkogel die met een knop in de kofferruimte kan worden weggeklapt.
Laten we duidelijk zijn: de VW ID.4 is in eerste instantie op comfort gericht. Trouwens, gaan sporten als je 2,2 ton weegt...? Hoewel de elektrische SUV stevig ondersteund wordt, is bij hard remmen en in snel genomen bochten wel voelbaar dat hij tot de zwaargewichtklasse behoort. En dat ondanks het feit dat ons testexemplaar was uitgerust met de (optionele) gestuurde ophanging. Het rempedaal voelt echter stevig genoeg aan om de auto efficiënt af te remmen en tot stilstand te brengen. Ook de (optionele) progressieve stuurinrichting draagt bij tot de positieve balans, met haar directe en nauwkeurige werking. Bij manoeuvres in de stad moet je wel rekening houden met een grotere draaicirkel door de aanwezigheid van de voorste motor.
De VW ID.4 GTX is standaard uitgerust met de 77 kWh-batterij (82 kWh bruto). Dat is maar goed ook, want zijn energieverbruik wordt enigszins benadeeld door zijn hogere gewicht (+100 kg) en de verleiding om het rechterpedaal stevig in te duwen. Officieel belooft de WLTP-homologatie een gemiddeld stroomverbruik van 18,2 kWh/100 km. Dat is in de praktijk haalbaar, op voorwaarde dat je met een ei onder het gaspedaal rijdt en niet gaat uittesten of de geclaimde topsnelheid van 180 km/u realistisch is. In reële rijomstandigheden moet je veeleer rekenen op 20 kWh/100 km. In de praktijk zal het rijbereik dus niet meer dan 400 kilometer bedragen, en zeker niet in de buurt komen van de 482 kilometer volgens WLTP.
Verdict
Met twee motoren en het achtervoegsel GTX wordt de elektrische VW ID.4 een krachtigere en performantere SUV. De grootste verdiensten van de voorste motor zijn de vierwielaandrijving en het verbeterde sleepvermogen. Dit is helemaal geen sportieve Volkswagen ID.4, maar een veelzijdigere variant met een zelfverzekerder rijgedrag. De VW ID.4 GTX verliest een beetje rijbereik ten opzichte van de versie met enkel achterwielaandrijving, maar er blijft nog genoeg over om er met een gerust hart op uit te trekken, zeker als je kunt rekenen op een gelijkstroomlader van 125 kW.
En het prijskaartje? De Volkswagen ID.4 GTX is verkrijgbaar vanaf 53.920 euro, maar zonder de (bijna onmisbare) warmtepomp, die 1.110 euro kost. Voor de progressieve stuurinrichting en de adaptieve schokdemping betaal je met het Sport Plus-pack 1.260 euro. Het Design Plus-pakket, dat verduisterde ruiten en een panoramadak omvat, kost 1.560 euro. En voor het volledige aanbod aan rijhulpsystemen, die overigens vrij goed gekalibreerd zijn, moet je nog eens 2.730 euro bijbetalen… Met alle kleine extra's kostte ons testexemplaar 63.374,75 euro. Een bittere pil, die amper verzacht wordt door de vrijstelling van verkeersbelasting in Vlaanderen.
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.4
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!