Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Skoda Kodiaq: Tsjechische behandeling

Geschreven door Kevin Kersemans op

Skoda overgoot opnieuw een VW-basis met een eigen saus. Het resultaat ziet er niet alleen goed uit, maar blinkt ook uit qua binnenruimte en functionaliteit, zoals we dat van de Tsjechen gewoon zijn.

Het concept

We hoeven er geen doekjes om te winden: Skoda’s nieuwe SUV heeft uiteraard heel wat gemeen met de recente Volkswagen Tiguan. In vergelijking met die laatste staat hij echter op een langere wielbasis. Dat stelt hem in staat om een bijzonder interessante interieurruimte te bieden, een van de stokpaardjes van Skoda. Bovendien kan de Kodiaq als optie worden besteld met zeven zitplaatsen. En wanneer die allemaal in gebruik zijn, beschik je nog over 270 liter aan koffervolume. Niet slecht in een auto van 4,70 meter – waarmee de Kodiaq maar een kleine 4 centimeter langer is dan een Octavia. Met de twee zitjes van de derde rij netjes opgeborgen in de vloer wordt dat 560 tot 765 liter, afhankelijk van de stand van de verschuifbare achterbank op de tweede rij, en als je ook die laatste neerklapt, kan de Kodiaq dienstdoen als verhuiswagen, met een volume van 2.005 liter. In de vijfzitsversie wordt dat zelfs 2.065 liter (650 tot 835 liter met de achterbank in gebruik). Wel willen we nog opmerken dat de zesde en zevende zitplaats enkel geschikt zijn voor kinderen en dat de instap naar de derde rij niet van de makkelijkste is, ondanks de brede deuropeningen en het feit dat de bank op de tweede rij zich naar voren laat schuiven.

  • Ruim en functioneel interieur
  • Beschikbaar met zeven plaatsen
  • Sleepvermogen tot 2,5 ton
  • Instap en ruimte derde zitrij
  • Wat afwerkingsdetails
  • Prijs (voor een Skoda)

Wat er verandert

Na de Yeti is de Kodiaq de tweede SUV van het merk. Dat eigenzinnige compactere model krijgt trouwens een opvolger, wat betekent dat er geen directe Skoda-variant komt van de Seat Ateca (die dan weer een Tiguan met een ingekorte in plaats van een verlengde wielbasis is). Anderzijds mogen we van de Kodiaq wel een VW-versie verwachten in de vorm van de Tiguan XL. De beschikbare aandrijfgehelen voor de Kodiaq brengen weinig verrassingen mee: de 1.4 TSI met 125 of met 150 pk (die laatste met cilinderuitschakeling) en de 2.0 TSI met 180 pk wat de benzinemotoren betreft, en aan dieselzijde de 2.0 TDI met 150 of 190 pk. Afhankelijk van de versie worden enkel de voorste of alle vier de wielen aangedreven, via een manuele zesversnellingsbak dan wel een gerobotiseerd exemplaar met zes (1.4 TSI) of zeven verhoudingen (al de rest).

Hoe rijdt hij?

Onze testauto’s waren allemaal uitgerust met vierwielaandrijving, een DSG-bak en met de optionele adaptieve ophanging. Die laatste lijkt ons echter niet meteen een must, want gezien de gezinsgerichte roeping van het model heb je in feite genoeg aan de stand Normal, waarin het koetswerk beter ondersteund wordt dan in de Comfort-stand en de schokdemping minder stug is dan in de Sport-modus. Het weggedrag kunnen we omschrijven als veilig en gezond, toch met de vierwielaangedreven versies. We reden met de 150 pk-versies op benzine en diesel, evenals met de topbenzinemotor, de 2.0 TSI. Die laatste heeft natuurlijk meer dan pit genoeg, maar ook de 1.4 TSI 150 en de 2.0 TDI 150 staan goed hun mannetje.

Budget & uitrusting

De Tsjechen introduceren in de Kodiaq hun Skoda Connect, dat logischerwijs gebaseerd is op gelijkaardige systemen binnen de VW-groep en dat bijvoorbeeld apps omvat waarmee je vanop afstand de deuren kunt vergrendelen of het brandstofniveau kunt controleren. Handig is ook de lokalisatiefunctie om je geparkeerde auto terug te vinden of de mogelijkheid een sms te ontvangen wanneer je de auto bijvoorbeeld hebt uitgeleend aan zoon- of dochterlief en die een bepaalde snelheid overschrijdt of zich te ver van het ouderlijke huis waagt.

Voor de rest kan de Kodiaq worden voorzien van actuele uitrusting, zowel qua veiligheid (met onder andere een actieve spoorassistent, een dodehoekcontrole, verkeersbordherkenning, enzovoort, en standaard een botswaarschuwing en automatische noodremfunctie in de stad) als qua comfort, en Skoda zou Skoda niet zijn als het niet enkele ideeën had geïntegreerd om het dagelijkse leven te vergemakkelijken. Denk daarbij aan haakjes in de koffer om boodschappentassen op te hangen, de paraplu’s in de voorste deuren en de ijskrabber in het tankklepje of een rubberen lipje dat tevoorschijn komt wanneer je de voordeuren opent om de rand te beschermen, zoals we dat al kennen van bij Ford. Ten slotte is er nog de functie Trailer Assist, die helpt bij het achteruit manoeuvreren met een aanhangwagen (de Kodiaq mag tot 2.5 ton slepen in het geval van de 2.0 TDI met DSG, vierwielaandrijving en vijf zitplaatsen).

De prijzen zijn nog niet allemaal bekend, maar de minst dure Kodiaq, de 1.4 TSI met 125 pk in de basisuitvoering Active zal 26.490 euro kosten. Wel kunnen we u al vertellen dat de CO2-normuitstoot varieert van 129 g/km voor de voorwielaangedreven 2.0 TDI 150 tot 168 g/km voor de 2.0 TSI met vierwielaandrijving en 190 pk.

Ons verdict

Met de Kodiaq maakt Skoda een geslaagde entree in het segment van de grotere SUV’s. Zijn design heeft voldoende persoonlijkheid om zich te onderscheiden van zijn soortgenoten uit de VW-groep, zijn uitrusting is up-to-date en de afwerking is van een goed niveau (op enkele materialen na, zoals die voor de middenconsole of de deurgrepen). Bovendien pakt hij uit met de ondertussen traditionele Skoda-troeven en biedt hij een goed compromis comfort-weggedrag. Wat kan een mens nog meer verlangen van een gezinsgerichte SUV?

In dit artikel : Skoda, Skoda Kodiaq

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars