- Score redactie 15.30 /20
De vorig jaar gelanceerde vierde generatie van Skoda’s bestseller, de Octavia, besteedt niet alleen meer aandacht aan zijn looks en zijn stijl, hij past zich ook aan de tijdsgeest aan. Door zijn overvloed aan rijhulpsystemen en andere elektronische snufjes natuurlijk, maar ook doordat zowel de vijfdeursberline als de break te krijgen zijn als plug-inhybride, en nog wel in twee versies: als gewone iV en als ‘sportievere’ RS iV.
Dat de verschillende merken van de Volkswagen-groep sinds enige tijd niet alleen sterk inzetten op volledig elektrische modellen, maar ook op mildhybrides en plug-inhybrides, is uiteraard ‘van moetens’ – ook zij hebben zich te plooien naar de CO2-normen die Europa oplegt, op straffe van zware boetes. Na de grotere Superb is de Octavia nu dus Skoda’s tweede plug-inhybride – de andere iV-modellen (waarbij de ‘V’ volgens de marketingjongens en -meisjes staat voor ‘Vehicle’ en de ‘i’ voor ‘innovative’, ‘intelligent’ en ‘inspiring’…) zijn op dit moment volledig elektrisch, namelijk de Citigo-e en de Enyaq. Tegen eind 2022 zou het iV-gamma tien modellen moeten tellen, terwijl de teller van volledig elektrische modellen tegen 2025 op vijf moet komen te staan.
- Ruimte, comfort, afwerking
- Standaarduitrusting, Simply Clever-oplossingen
- Verhouding prestaties-verbruik
- Compromis comfort-wegligging
- Hoge basisprijs
- Nog uitgebreide optielijst
- Minimale garantie
- Ergonomie infotainmentsysteem
In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!