Concept
Dat de vierde generatie van de Korando niet langer het kneusje van de klas is bij de compacte SUV’s, bewees onze wegtest met de 1.5 T-GDi al. Naast die (vrij dorstige) benzinemotor van 163 pk bestaat deze SsangYong nog altijd eveneens met een dieselmotor. Ook die is volledig nieuw: de bijna buitensporig krachtige 2,2-liter van 178 pk en 400 Nm uit de vorige generatie werd vervangen door een 1.6.
Deze dieselmotor sluit met zijn 136 pk en 320 Nm (300 Nm voor de versies met manuele zesbak) veel beter bij de inborst van deze compacte SUV aan. Dat maximumkoppel staat bovendien permanent ter beschikking tussen 1.500 en 2.500 toeren, wat van deze diesel-Korando meteen een uitstekende sleepauto maakt: als e-XDi mag deze SsangYong 2 ton trekken, 500 kilogram meer dan de 1.5 T-GDi op benzine.
Net als bij de benzine is een kleine waarschuwing op zijn plaats: staar je niet blind op de erg scherpe prijs die SsangYong op de basisversie kleeft. Die Crystal-versie van de Korando is weliswaar al vrij volledig uitgerust, maar de lijst vertoont toch enkele hiaten... die je alleen maar kunt opvullen door meteen naar het volgende niveau over te stappen – een stap van liefst 6.000 euro.
Voor onze testauto, in de topversie Sapphire met automaat, spreken we over een totaalprijs van om en bij 40.000 euro. Een stevig bedrag voor een SsangYong, toch een merk dat op onze markt qua naamsbekendheid of imago nog een lange weg te gaan heeft... Anderzijds laten de uitrusting, aankleding en afwerking van de Korando dan echt niets meer te wensen over, met onder meer uitgebreide digitale instrumenten en een sfeerverlichting voor het dashboard en de deurpanelen met een alleraardigst 3D-effect.
Rijgedrag
Het onderstel van de SsangYong Korando heeft bij de generatiewissel een hele sprong voorwaarts gemaakt. De schokdemping houdt koetswerkbewegingen voortaan veel beter onder controle, en dat levert een stevig, bijna ‘Duits’ wegcontact op. Het bochtengedrag is verrassend goed (mede dankzij het aangename stuur), maar verre van speels – nog minder in deze diesel, die 80 kilo extra op de neus legt ten opzichte van de 1.5 T-GDi.
De 1.6 e-XDi zelf komt het best tot zijn recht bij een onthaaste rijstijl, waarbij je de newtonmeters laat spreken. Maar als je een beetje aandringt, is hij in staat om behoorlijk vinnig te hernemen – voldoende in elk geval om overal de verkeersstroom te kunnen volgen. De viercilinder is over het algemeen uitstekend gedempt, zeker op kruissnelheid. Alleen na een koude start laat hij zich wat meer horen. De Aisin-zestrapsautomaat doet het prima en laat zich zelden op een foutje betrappen.
Met een CO2-uitstoot van 144 g/km volgens de NEDC-normen bungelt onze tweewielaangedreven SsangYong Korando 1.6 e-XDi met automaat achteraan in zijn categorie, wat het ergste deed vermoeden voor het verbruik. Na een week testrijden kwamen wij uit op een gemiddelde van 7,3 l/100 km. Op zich geen onoverkomelijk resultaat, maar gezien de aard van ons testparcours – en de ontspannen rijstijl waartoe deze auto van nature aanzet – hadden we toch op een halve of zelfs een hele liter minder gehoopt.
Verdict
De nieuwe SsangYong Korando is ook als diesel een bijzonder aangenaam rijdende auto geworden waarin je je meteen thuis voelt. De tandem 1.6 e-XDi-automaat is niet van de zuinigste, maar getuigt wel van een grote zachtheid. Inzake uitrustingsmogelijkheden, aankleding en afwerking kan de Korando zich voortaan meten met de beste leerlingen van de klas, maar opgelet, want door het ontbreken van losse opties loopt de prijs snel op.
- Zacht aandrijfgeheel
- Aangenaam stuur
- Afwerking en aankleding topversies
- Vrij hoog verbruik, CO2-uitstoot
- Uitrustingsbeleid
- Ergonomie multimediasysteem
Verwante testen
29-01-2020
22In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Korando
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!