Concept
Het is wat wennen aan die Suzuki-badges, maar verder is het zowat copy-paste. Al oogt de neus van de Swace wel iets anders dan die van de Toyota Corolla. Mooier, vinden we. Zoek niet verder, voor de rest zijn deze Japanners identiek. Het wat sombere interieur combineert een degelijke afwerking met een genereus plaatsaanbod, juist jammer dat de achterbank aan de harde kant is en dat er nauwelijks opbergvakken zijn. De koffer heeft een volume van 581 liter, met neergeklapte achterbank beschikt de Swace over een laadruimte van 1.606 liter.
In tegenstelling tot Toyota biedt Suzuki de Swace enkel aan als break. En enkel in combinatie met de 1.8 Hybrid. Bovendien wordt het gamma beperkt tot twee uitrustingsniveaus: de GL+ en de GLX. Die kosten respectievelijk 32.000 en 34.000 euro, wat hen duurder maakt dan de Corolla. Maar er is onderhandelingsruimte, dus speel het slim. De basisuitrusting loopt niet helemaal parallel met wat Toyota aanbiedt, maar groot zijn de verschillen niet (standaard 15-duimsvelgen voor de Corolla, 16-duimers voor de Swace). Suzuki verkoopt de Swace met een garantie van 5 jaar (eigenlijk 3+2 jaar, met een maximum 150.000 kilometer).
Rijgedrag
Het is een door de dreigende CO2-boetes ingegeven oplossing, deze Swace. Want eigenlijk is het geen Suzuki, maar een Toyota. Het gaat om de Corolla Touring Sports met hybride 1,8 liter-krachtbron, goed voor een systeemvermogen van 122 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 142 Nm. Niet meteen spectaculaire waarden, wat meteen verklaart waarom deze break bijna 14 seconden nodig heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. Niet het gebrek aan pit, maar de werking van de eCVT-versnellingsbak fnuikt de dynamische ambities van het hybride aandrijfgeheel.
Nu gaat het Suzuki niet om de prestaties, maar om het gemiddelde normverbruik en de officiële CO2-uitstoot. Volgens de WLTP-meetmethode verbruikt de hybride Swace 4,5 liter en stoot hij 103 gram uit. Met dank aan het compacte batterijpakket (3,6 kWh) en de elektrische hulpmotor (53 kW), die ervoor zorgen dat de verbrandingsmotor regelmatig uitgeschakeld wordt. In de praktijk hangt de benzinedorst sterk af van de manier waarop je rijdt. Wij besloten onze gezapige testsessie met een knap gemiddelde van 5,3 liter per 100 kilometer.
Het aandrijfgeheel beschikt over verschillende rijmodi, maar zelfs in de Sport-stand blijft de Suzuki Swace een gezapige familiewagen. Dat is goed voor het benzineverbruik, maar jammer voor het uitstekende chassis. Want deze Toyota rijdt uitstekend, met een aangename balans tussen wat sportiviteit en veel comfort. Met dank aan de wat langere wielbasis, want de Touring Sports is een stuk langer dan de hatchbackversie van de Corolla (+28 cm, waarvan 6 cm tussen de voor- en achteras). Maar die komt dus niet als Suzuki.
Verdict
De Suzuki Swace neemt alle voor- en nadelen van de Corolla over. Met het verschil dat je niet over de keuzemogelijkheden van de Toyota beschikt. De break is sowieso de meest overtuigende koetswerkvariant, maar die rijdt wel een stuk beter als 2.0 Hybrid. De basishybride toont zich zuinig, al mist de geëlektrificeerde 1.8 wel de sprankel die de rest van de wagen eigenlijk verdient. Maar laat dat de pret niet drukken, want deze Toyota is een uitstekende Suzuki. Hoeveel je daar dan voor wil betalen, hangt vooral van je onderhandelingsskills af.
- Zuinig aandrijfgeheel
- Binnenruimte en laadvolume
- Verhouding comfort-rijgedrag
- Somber interieur
- Geen sprinter
- Beperkte mogelijkheden
In dit artikel : Toyota, Toyota Corolla , Suzuki, Suzuki Swace
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!