We wisten reeds dat de Toyota GR Supra het broertje van de jongste BMW Z4 is. Het gaat hier om een echte co-productie, zoals de auto-industrie er wel meer kent. Maar terwijl de Duitsers andermaal voor het concept van een roadster kozen, ging Toyota voor een coupé. Pardon: een sportwagen.
De looks zijn inderdaad best wel extreem, met een mix van vloeiende lijnen en scherpe hoeken. De grote luchtopeningen net voor de achterwielen doen vermoeden dat de motor achterin zit, maar dat is niet het geval. Ze zijn er voor de show en allicht ook wel voor de aerodynamica. Een echte achterspoiler ontbreekt, maar de auto is wel voorzien van heel wat andere windgeleiders en aanverwante lipjes. Alsook weer van een double-bubble in het dak, die zorgt evengoed voor extra downforce zonder er hoofdruimte voor te moeten inleveren.
BMW Power
Bij de lancering zal de Toyota GR Supra enkel met een 3 liter-zescilinder worden aangeboden. Geen verrassing, het is de van een enkele twinscroll-turbo voorziene zes-in-lijn die ook in het vooronder van de BMW Z4 M40i ligt. En net als bij die Z4 levert die 3 liter-krachtborn een vermogen van 340 pk bij 5.000 opm en een maximaal koppel van 500 Nm tussen 1.600 en 4.500 opm.
Een manuele bak is niet voorzien, de auto krijgt een achttrapsautomaat van ZF-origine. De aandrijving gebeurt natuurlijk via de achterwielen, die geholpen worden door het actieve M-differentieel dat we kennen uit de M2, M3 en M4. De Toyota GR Supra spurt van 0 naar 100 km/u in slechts 4,3 seconden, zodat hij iets sneller uit de startblokken schiet dan de Z4. de topsnelheid is evengoed elektronisch beperkt tot 250 km/u.
Kort en breed
De extreem korte wielbasis - korter dan de GT86 zelfs! - en het brede spoor moeten voor een efficiënt weggedrag zorgen. Gebruikt Toyota de motor en de transmissie van BMW, dan drukten de Japanners wel hun stempel op het onderstel. Ze zorgden er zelfs voor dat de motor wat verder naar achter kwam te liggen, kwestie van een ideale 50/50-gewichtsverhouding over de assen te verkrijgen.
Toyota belooft verder nog een laag zwaartepunt en een rigide structuur. Vooraan zitten MacPhersons en achteraan een multilink, de dempers zijn adaptief. De Michelin Pilot Super Sport-banden liggen rond knappe 19-duimsvelgen, die gevuld worden met Brembo-remmen.
iDrive
De Japanner oogt binnenin wat klassieker dan de Duitser, het ziet er allemaal behoorlijk strak en keurig afgewerkt uit. Niet echt sportief misschien, maar wel gebruiksvriendelijk. En met gelukkig nog veel echte knoppen, zo hebben we het graag. Het 8,8 duim grote scherm kan zowel met de vingers als met een draaiknop (bedankt BMW) worden bediend.
Toyota voorziet ook in sportieve stoelen, die tegelijk comfortabel zijn en voldoende zijdelingse steun op het circuit garanderen. Er komen twee uitrustingsniveaus: het al behoorlijke luxueuze Active (automatische airco, elektrische zetels, infotainment met navigatie, slimme snelheidscontrole met stop & go, ledlichten…) en Premium, uniek voor het tweede zijn onder meer de lederen zetelbekleding, de JBL-audio en een head-updisplay.
Gazoo
De GR Supra is geen gewone Toyota, hij rolt dan ook niet in een gewone fabriek van de band. Wel in Graz, waar ook de BMW Z4 in elkaar gevezen wordt. De sportwagen is het eerste productiemodel dat mee door Gazoo Racing is ontwikkeld en nu ook door die afdeling wordt gebouwd. Dezelfde mensen die Toyota vorig jaar eindelijk een overwinning in Le Mans bezorgden en vanop iets grotere afstand ook de vanuit Finland gerunde én succesvolle rally-activiteiten in het oog houden.
Vandaar ook 90 exemplaren van een GR Supra A90 Edition, die komt met een matgrijze koets een een knalrood interieur en gaat naar de 90 eerste Europese klanten van de auto.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!