Concept
In 2020 heeft Volvo zich als doel gesteld om 20% van zijn verkopen te laten bestaan uit plug-in hybrides, wat ruimschoots is gelukt dankzij de strategie om elk model in het gamma van een stekkerversie te voorzien. Maar tegen 2025 willen de Zweden een aandeel van 50% halen wat betreft volledig elektrische modellen, met de andere helft bestaande uit hybrides. Om in dat opzet te slagen, komt er elk jaar een nieuwe volledig elektrische Volvo uit, met voor 2020 deze XC40 P8 Recharge.
Zijn aandrijflijn kennen we al uit de Polestar 2: een elektromotor van 150 kW op elke as, goed voor een totaal van 300 kW ofwel 408 pk, gevoed door een batterij van 78 kWh (75 kWh netto). Volgens de WLTP goed voor een rijbereik van 418 km, reken in de praktijk eerder op een kleine 350 km. De XC40 P8 heeft steeds een driefasige wisselstroomlader van 11 kW en kan snelladen op gelijkstroom tot 150 kW, waarmee de batterij tot 80% vol zit op 40 minuten.
Verder is Volvo trots op het feit dat er geen ruimte verloren is gegaan bij het monteren van dat grote batterijpakket, zowel de koffer als de binnenruimte zijn volledig intact gebleven. Enkel de dubbele bodem in de koffer ontbreekt, maar in de plaats is er nu een opbergruimte van 31 liter onder de motorkap voor de laadkabels en nog wat spullen. Daar zit ook de bandenkit en het sleepoog verstopt.
De prijs voor dat alles? 62.900 euro, 3.100 euro meer dan de technsich quasi identieke Polestar 2. Gelukkig is de standaarduitrusting vrij uitgebreid: digitale tellers, comfortzetels, High Performance Audio en het gloednieuwe infotainmentsysteem met Android Automotive. Daarbij zit Spotify, Google Maps en de Google Assistant ingebouwd, terwijl updates voor het infotainment én de software van de auto zelf nu over-the-air kunnen worden geïnstalleerd.
Rijgedrag
Instappen en wegrijden gaat erg gemakkelijk in de Volvo XC40 P8, want de Zweden hebben een truukje van Tesla overgenomen: er is geen startknop om de aandrijflijn aan te zetten. In plaats daarvan zit er een sensor in de bestuurderszetel die herkent wanneer je in de auto zit, waardoor je gewoon kan instappen en de automaatpook in 'D' zet om geruisloos te vertrekken.
Onderweg heb je altijd genoeg vermogen voorhanden om als een pijl uit een boog te schieten richting horizon, maar het rechterpedaal is zo doseerbaar dat je ook op kruipsnelheid precies het gewenste tempo kan aanhouden. Zelfs voor een elektrische wagen is de respons snel te noemen, waardoor je je nooit zorgen moet maken over een snel inhaalmanoeuvre of een klein gaatje om in te voegen na een korte snelwegoprit.
De fun zit wel vooral in een rechte lijn, in de bochten is het andere koek. De XC40 P8 Recharge kan zijn gewicht van 2,2 ton (waarvan 565 kilo van de accu) maar moeilijk verbergen. Duiken en steigeren doet hij niet echt, maar ondanks het lage zwaartepunt krijg je te maken met serieuze rolbewegingen in de bochten. Volvo pareert door te zeggen dat de nadruk op comfort ligt, maar ook dat wordt beperkt door de stevige ophanging en de grote 20-duimers van ons testmodel. Beter kies je voor de standaard exemplaren van 19 inch.
Ons verdict
De Volvo XC40 P8 Recharge is een erg aangename metgezel voor de dagelijkse ritten: hij is stil, comfortabel genoeg en komt indien gewenst bliksemsnel uit de hoek. Maar een model dat zowel een elektrische aandrijflijn als een verbrandingsmotor moet kunnen huisvesten, krijgt steeds te maken met compromissen, in dit geval een hoog gewicht en een beperkte actieradius. Er is dus nog wat verbetering mogelijk.
- Stille aandrijflijn
- Bliksemsnel
- Geen ruimteverlies
- Hoge prijs
- Hoog gewicht
- Te stevig afgeveerd
In dit artikel : Volvo, Volvo XC40
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!