Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De DBS vormt de kroon op het Aston Martin-gamma (unieke en helemaal onbetaalbare modellen als de hypercars Valhalla en Valkyrie rekenen we gemakshalve even niet mee). Dit model leunt sterk op de fundamenten van de DB11 V12, waarvan hij het aluminium platform en de Skyhook-ophanging overneemt, maar helaas ook te veel herkenbare interieuronderdelen. En net als die DB11 bestaat de DBS ook in een open Volante-uitvoering, waarin het nóg meer genieten is van de indrukwekkende motorklank. Ook die krachtbron is trouwens die van de DB11: die beer van een twaalfcilinder, die hier een flinke promotie krijgt naar 715 paarden. De upgrade van 85 pk gaat ook nog eens gepaard met een lager gewicht, waarbij vooral de koetswerkpanelen naar carbon teruggrijpen.
Het gevolg laat zich raden. In een luttele 3,4 seconden tikt deze DBS 100 km/u aan en meer dan 20 tellen heeft deze supercar niet nodig om 1.000 meter te halen. Plant je rechtervoet neer en het gaat striemend hard. Koolstofceramische remmen brengen het geheel efficiënt weer tot stilstand. Indrukwekkend, maar toch blinkt deze Superleggera in de eerste plaats uit als GT. Met zijn comfortabele onderstel jaagt hij vooral op lange afstanden. En dan mag er gerust een bochtig ommetje door de Alpen op het menu staan, want de auto slaagt er wonderwel in om zijn gespierde afmetingen te maskeren.
Tegenover een rivaal als de Ferrari 812 Superfast speelt de Aston Martin DBS zijn gran turismo-karakter uit. Daardoor is hij toegankelijker, zonder daarom minder viriel te zijn. Maar zijn meerwaarde ten opzichte van de DB11 V12 is voer voor discussie.