Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De carrière van de Q2 loopt op zijn laatste benen – logisch, want het model gaat al mee sinds 2016 en de laatste facelift dateert intussen ook al van 2020. De Q2 rust op het MQB-platform van de Volkswagen-groep, dat ook dienstdoet voor de huidige A3. Het interieur ademt een moderne sfeer uit, waarbij klanten hun blik kunnen richten op de standaard Virtual Cockpit, een instrumentenpaneel dat bestaat uit een groot multifunctioneel scherm. Het dashboard oogt aangenaam en de assemblage maakt een solide indruk, maar de vele harde kunststoffen zijn we van Audi niet gewend. Gezien zijn beperkte buitenafmetingen biedt de Q2 veel binnenruimte en een grote koffer. Een verschuifbare achterbank is echter niet verkrijgbaar.
Sinds de facelift zijn er drie varianten op benzine: de 1.0-driecilinder van 116 pk (30 TFSI), met daarboven de 1.5-viercilinder van 150 pk (35 TFSI) en de tot 300 pk opgekietelde versie van dezelfde 2.0 (SQ2). Ook de twee diesels – de 30 TDI (1.6 van 116 pk) en 35 TDI (2.0 van 150 pk) – blijven op post. De krachtigste motoren beschikken over vierwielaandrijving. Onderweg plukt de Q2 de vruchten van zijn lage gewicht en vertoont hij een dynamisch weggedrag. Zonder dat het comfort daarvan de dupe is, want de Q2 is zeker niet droog opgehangen. Op de snelweg valt ook de degelijke geluiddemping op. Tot slot staat het pluimgewicht garant voor een lage dorst.
De prijs voor de originaliteit gaat de Q2 ook in zijn nadagen niet meer winnen, maar Audi’s kleinste SUV is wel geslaagd. Zijn voornaamste pijnpunt is de prijs, die snel kan oplopen. Veelrijders zullen kiezen voor de TDI-motoren, terwijl anderen de veelzijdigheid van de 1.5-benzinemotor (35 TFSI) zullen waarderen.