Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De tweede generatie van de Q5 maakte haar debuut eind 2016 en onderging in de herfst van 2020 een facelift. Tegelijkertijd werd de catalogus uitgebreid met een Sportback-afgeleide, met afgeschuinde achterpartij. Daardoor verliest deze versie ook wat litertjes laadvolume (510 tegenover 550 liter), al blijft zijn koffer absoluut gezien erg ruim. Voor de achterste inzittenden maakt de keuze van de koetswerkversie niet uit. In beide koetswerkvarianten is trouwens een verschuifbare en verstelbare achterbank in drie delen verkrijgbaar. Voorin staat de afwerking op een hoog niveau, en uiteraard vinden we ook hier – tegen meerprijs weliswaar – Audi’s befaamde Virtual Cockpit, met een multifunctioneel scherm van 12,3 duim in plaats van klassieke wijzerplaten.
De Q5 is leverbaar met vier TDI-varianten (vier- en zescilinders, van 136 pk tot 341 pk voor de SQ5), twee benzines (40 TFSI van 204 pk en 45 TFSI van 265 pk) én twee pluginhybrides: de 50 TFSI e en de 55 TFSI e, met respectievelijk 299 en 367 pk, met sinds 2021 een batterij van 17,9 kWh. Deze SUV is niet alleen erg aangenaam om in te vertoeven, maar vertoont ook een evenwichtig en levendig weggedrag. Een gestuurde ophanging is optioneel verkrijgbaar, net als een erg geslaagde luchtvering.
De Audi Q5 is een hightech SUV die tot de top van zijn segment behoort, of het nu qua rijgedrag of qua welzijn is. Op voorwaarde tenminste dat je de juiste opties hebt aangekruist. En daar knelt het schoentje: door de vele en prijzige opties kan de van nature al hoge basisprijs sterk oplopen.