Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met de komst van de huidige generatie in 2019 kreeg de 3-Reeks een flinke groeistuip, waarbij die extra centimeters enkele maanden later ook te beurt vielen aan de nieuwe Touring, die net als de vierdeurs in 2022 gefacelift werd. Achterin instappen gaat voortaan wat vlotter, en bovendien is op de achterbank de groeischeut tastbaar. Met een laadvolume van 500 liter breekt de BMW weliswaar nog altijd geen records, maar de koffer is wel makkelijk toegankelijk (de achterruit is overigens nog altijd afzonderlijk van de rest van de achterklep te openen). Voorin ziet de 3-Reeks Touring eruit als een iets compactere 5-Reeks, en hij voelt ook zo aan, dankzij de hoogwaardige materialen waarmee BMW zijn 3-Reeks Touring aankleedde.
Onder de kap liggen de vier- en zescilinders uit de berline, en sinds 2022 is deze ‘G21’ de eerste 3-Reeks Touring die ook te krijgen is als M3, meer bepaald in de versie Competition met 510 pk. Daarnaast heeft ook de Touring-variant recht op de plug-inhybride versies 320e en 330e, die 204 respectievelijk 292 pk halen uit de combinatie van een tweeliter-benzine en een elektromotor. Beide zijn voor ondernemingen fiscaal interessant. Alleen slinkt hun laadvolume wel tot 410 liter. Onderweg is de Touring minder sportief ingesteld dan de berline, de klemtoon ligt hier duidelijk meer op comfort. Al gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat maar weinig breaks zo’n dynamisch karakter vertonen.
De 3-Reeks Touring volgt de filosofie van de vierdeurs: ook hij werd ruimer, luxueuzer en comfortabeler dan zijn voorganger. Ten opzichte van die berline boet de Touring een tikkeltje aan rijplezier in, maar er blijft nog genoeg Freude am Fahren over.