Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Wie wat vertrouwd is met de nomenclatuur bij BMW, kan het al afleiden uit zijn naam: de in de loop van 2021 gelanceerde iX is een 100 procent elektrische SUV. En een grote bovendien: met zijn lengte van 4,95 meter en zijn breedte van 1,97 meter zit de iX qua formaat in de buurt van een X5, maar de wielbasis van 3 meter is eerder die van een X7. Voeg daar de minimalistische aanpak van het interieur aan toe, en je krijgt een SUV die zowel voor- als achterin zeeën aan ruimte biedt... voor vijf personen welteverstaan, geen zeven, want een derde zitrij is niet verkrijgbaar. Gezien de afmetingen van deze iX is een laadvolume van 500 liter trouwens niet uitzonderlijk, al volstaat het an sich natuurlijk ruimschoots.
Rijden doet de iX evenwichtig en aangenaam, dankzij een snedige voortrein – maar hem ‘sportief’ noemen is dan weer een brug te ver. Optioneel is vierwielsturing verkrijgbaar, net als een pneumatische ophanging, die het hoogstaande comfort (mede door de stilte in het interieur) naar een nóg hoger niveau weet te tillen. Er zijn drie versies beschikbaar, allemaal met vierwielaandrijving dankzij één elektromotor per as. De xDrive40 is in totaal 326 pk sterk en haalt officieel tot 425 kilometer uit zijn batterij van 76,6 kWh; de xDrive50 (385 pk) krijgt een accupakket van zomaar even 111,5 kWh mee, waardoor hij kan schermen met een theoretische actieradius tot 629 kilometer. De M60 kan rekenen op liefst 619 pk en heeft met diezelfde batterij een WLTP-rijbereik tot 566 kilometer.
De iX heeft alles wat je van een grote elektrische BMW verwacht: hij is levendig en snel, maar ook comfortabel en luxueus. Al die kwaliteiten verpakt hij echter in een nogal ‘futuristisch’ kleedje, dat weleens een deel van het doelpubliek zou kunnen afschrikken...