Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Na meer dan tien jaar afwezigheid op onze markt keerde Fisker in 2023 terug naar Europa. Het eerste wapenfeit van de Amerikaanse constructeur is de Ocean, een SUV van 4,77 meter lang… en een ongebruikelijke 2 meter breed, of bijna 10 centimeter meer dan zijn rivalen. Die breedte zorgt niet alleen voor een potige look, maar ook voor de nodige bewegingsvrijheid in het interieur, temeer omdat de riante wielbasis van 2,92 meter flink wat beenruimte achterin verzekert. Bijzonder voorin is het roterende centrale scherm, dat je zowel in landschaps- als portretmodus kunt zetten. Minder geslaagd is dat de interieurbekleding van gerecycleerd materiaal erg goedkoop aandoet. En de voorstoelen ontgoochelen door hun gebrek aan steun.
Bij de Belgische lancering is enkel de topversie verkrijgbaar: de Extreme, waarvan de twee motoren samen 564 pk leveren en de enorme batterij van 113 kWh een rijbereik tot 707 kilometer belooft. Opladen kan tot 200 kW aan een snellader. Het is allicht maar een kwestie van tijd vooraleer die versie het gezelschap krijgt van de 275 pk sterke en voorwielaangedreven instapversie, die met zijn 77 kWh-cellenpakket 440 kilometer ver komt. Hoe dan ook, elke Ocean krijgt dezelfde uitstekende ophanging, die een hoogstaand comfort koppelt aan een degelijke koetswerkbeheersing. Knap werk… dat deels wordt tenietgedaan door de teleurstellende demping van wind- en motorgeluiden.
Een foutloos parcours legt hij niet af, maar de originele Fisker Ocean heeft voldoende argumenten in huis om ook bij ons een doorbraak te kunnen forceren. Die zijn trouwens evengoed van emotionele aard (look en merkimago, rijplezier) als rationeel (rijbereik, ruimte, verhouding prijs-uitrusting).