Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Kia Ceed SW stamt al uit 2018, maar in 2022 fristen de Koreanen hun middenklassemodel op, met onder andere een agressiever ogende snoet, vernieuwde rijhulpsystemen en de komst van een digitale tellerpartij. Met een volume van 625 liter onder het bagagescherm is de Ceed SW een van de ruimste breaks in zijn segment. Dat monstervolume dankt hij vooral aan zijn imposante laadlengte (1,08 meter), en minder aan de hoogte onder de bagageafdekking, want die is relatief beperkt. Dankzij de lage laaddrempel kun je wel zware voorwerpen makkelijker in- en uitladen, en de achterbank laat zich makkelijk via hendels in de kofferflanken wegklappen, waarna je een vlakke laadvloer bekomt.
De break deelt zijn onderstel met de vijfdeurs, maar de meerarmige as kreeg hier wel een andere afstelling om beter overweg te kunnen met de extra belasting. Dat levert een aangenaam en efficiënt, zij het niet bijster begeesterend of inspirerend weggedrag op. Het motoraanbod in de Ceed werd voor 2024 drastisch vereenvoudigd, met keuze uit twee benzines: een 1.0-driecilinder van 100 pk en een 1.5 T-GDi van 140 pk, met telkens een handgeschakelde zesbak of een zeventraps-DCT, voorzien van een mildhybride ondersteuning in het geval van de kleinste motor. De diesel is uit het aanbod verdwenen, net als de plug-inhybride variant.
De Kia Ceed SW combineert een enorme koffer met aardig wat binnenruimte, een moderne uitrusting en een uitgebreide waarborg. Kortom, een uitstekende allrounder. Alleen staat hij een beetje in de schaduw van de Proceed, die zowat dezelfde kwaliteiten weet te verpakken in een veel spannender kleedje.