Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Ceed SW stamt uit 2018 en kreeg voor het modeljaar 2022 een kleine update (nieuwe neus, andere koplampen, nieuw logo en opgewaardeerde rijhulpsystemen). Met 625 liter onder het bagagescherm is hij een van de ruimste breaks in zijn segment. Dat monstervolume dankt de Ceed vooral aan zijn imposante laadlengte (1,08 meter), en minder aan de hoogte onder de bagageafdekking, want die is relatief beperkt. Dankzij de lage laaddrempel kun je wel zware voorwerpen makkelijker in- en uitladen, en de achterbank laat zich makkelijk via hendels in de kofferflanken wegklappen, waarna je een vlakke laadvloer bekomt. In 2021 fristen de Koreanen hun middenklassemodel wat op, met onder andere een agressiever ogende snoet, vernieuwde rijhulpsystemen en een digitale tellerpartij.
De break deelt zijn onderstel met de vijfdeurs, maar de meerarmige as kreeg hier wel een andere afstelling om beter overweg te kunnen met de extra belasting. Dat levert een aangenaam en efficiënt, zij het niet bijster begeesterend weggedrag op. Het motoraanbod in de Ceed is sterk vergelijkbaar met dat van zijn neefje bij Hyundai, de i30, en bestaat uit twee benzines (1.0 van 100 of 120 pk en 1.5 T-GDi van 160 pk), één diesel (1.6 CRDi van 136 pk) én een voor zelfstandigen 100 procent fiscaal aftrekbare oplaadbare hybride. Die PHEV is met zijn totaalvermogen van 141 pk een van de zeldzame ‘redelijke’ plug-inhybrides op de markt. Wel ziet hij zijn laadvolume slinken tot 437 liter.
De Kia Ceed SW combineert een enorme koffer met aardig wat binnenruimte, een moderne uitrusting en een uitgebreide waarborg. Kortom, een uitstekende allrounder. Alleen staat hij een beetje in de schaduw van de ProCeed, die zowat dezelfde kwaliteiten weet te verpakken in een veel spannender kleedje.