Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Discovery, die in 2017 werd gelanceerd en in 2020 een subtiele opfrisbeurt kreeg, nam het aluminium platform over van de Range Rover en Range Rover Sport, maar desondanks weegt hij nog altijd iets meer dan 2 ton. Binnenin heeft deze grote SUV aandacht voor gezinnen: optioneel kan hij tot zeven inzittenden meenemen, waarbij ook de twee plaatsen in de koffer veel plek bieden. Los van de riante binnenruimte blinkt de Discovery eveneens uit door zijn talloze opbergvakken. Hier en daar zijn wel wat minder degelijke kunststoffen te vinden. De koffer is toegankelijk via een klassieke klep in combinatie met een uitklapbaar verlengstuk van de vloer, dat tot 300 kilogram kan dragen.
Een aanrader is de optionele pneumatische ophanging, die een voortreffelijk wegcontact garandeert. Daarnaast komt deze grote Land Rover met zijn vierwielaandrijving en grote bodemvrijheid nog altijd uitstekend voor de dag naast het asfalt. Een transferbak met korte verhoudingen is tegen meerprijs verkrijgbaar. Sinds enige tijd beschikken alle Discovery’s over mildhybridetechnologie, via een starter-alternator op een circuit van 48 volt. We spreken dan over een drieliter-zescilinder, op benzine goed voor 360 pk (P360) en als diesel 249 (D250) of 300 pk (D300) sterk. Van een plug-inversie is daarentegen nog altijd geen sprake. De vroegere P300 met zijn tweeliter-viercilinder is uit het gamma verdwenen.
De erg veelzijdige Discovery paart degelijke prestaties op de weg aan onvervalste terreinkwaliteiten. Daarnaast laat hij zich ook op prijs stellen voor zijn binnenruimte, met plaats voor zeven inzittenden. De zescilinder-diesels doen het prima in deze vreedzame en comfortabele kolos.