Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De EQC was bij zijn lancering in 2019 het eerste model van het elektrische EQ-gamma van Mercedes. Technisch gezien rust hij op de basis van de GLC. Die structuur werd weliswaar stevig hertimmerd – er moest dan ook een batterij van 652 kilogram in kunnen passen. De capaciteit van het hele pakket bedraagt 80 kWh. Onderweg kan de EQC laden aan een DC-snellader tot 110 kW, voor laadbeurten met wisselstroom (thuis bijvoorbeeld) accepteert zijn interne lader sinds modeljaar 2021 tot 11 kW (tegenover 7,4 voordien).
Op beide assen zit een elektromotor, elk goed voor 204 pk kW en 380 Nm. Op zich al niet slecht, maar indrukwekkend is vooral de manier waarop de EQC zijn krachten uitspeelt. In de D Auto-stand rijdt hij met behulp van camera’s en gps-gegevens vanzelf anticiperend, om niet alleen zoveel mogelijk energie te sparen, maar er ook zoveel mogelijk te recupereren. In stadsverkeer is dit daardoor een opvallend zuinige EV. Ondanks zijn gewicht stuurt de EQC nog best kwiek, met dank aan de goede verdeling van al die kilo’s. De koffer is wel merkelijk kleiner dan die van zijn rechtstreekse rivalen.
De EQC zet misschien geen nieuwe standaard in het EV-segment, maar is wel een geslaagde en efficiënte elektrische luxe-SUV. Zeker nu hij ook kan rekenen op een driefasenlader.