Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2021 gelanceerde EQS omschrijven als een elektrische S-Klasse is een beetje te kort door de bocht: deze gestroomlijnde vierdeurs (met een record-Cx van 0,20) rust op een specifiek platform en heeft een volledig andere carrosserie, met kortere overhangen en een lange wielbasis. En er prijkt weer een ster boven de motorkap, zoals Mercedes altijd deed. Net als in de S-Klasse is achterin de beste plek om te vertoeven, met meer beenruimte dan voorin. Je zit er wel wat onderuitgezakt, omdat het dak laag is. De inrichting van de bestuurderspost is gelijkaardig aan die in de S-Klasse, met het verschil dat het grote infotainmentscherm hier (optioneel) gigantisch wordt: dat Hyperscreen palmt de hele breedte van het dashboard in. Mooi, maar ergonomisch niet altijd optimaal.
De instapversie 350+ (achterwielaandrijving met 292 pk) heeft een batterij van 96 kWh. De andere versies zijn uitgerust met een accu van 118 kWh: de 450+ (118kWh-batterij, 360 pk/565 Nm voor de achterwielaandrijving en 360 pk/800 Nm voor de vierwielaangedreven 4MATIC met twee motoren); de 500 4Matic (449 pk/828 Nm), de 580 4Matic (544 pk/858 Nm) en de AMG 53 4Matic+ (761 pk/1.020 Nm!). De EQS is altijd voorzien van luchtvering en van meesturende achterwielen, die erin slagen de grote afmetingen en het hoge gewicht netjes te camoufleren. Het stuur is wel opvallend licht, terwijl de regeneratieve remfunctie de feeling in het pedaal aantast.
Dankzij een uitstekende stroomlijn en een slim energiemanagement haalt de Mercedes EQS het onderste uit de accu’s om een indrukwekkend rijbereik voor te leggen. Voeg daar een gewijde stilte in het interieur aan toe, en je krijgt een uitstekende elektrische kilometervreter. Grote klasse...