Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Deze elektrische prestige-SUV is gebaseerd op de topklasseberline EQS. Aan boord is het een en al luxe, met een overvloed aan comfortfuncties en verfijnde materialen. Voorin bevindt zich het optionele beeldscherm Hyperscreen, dat bestaat uit drie grote displays, waarvan er één gericht is op de voorpassagier. Het model kan tot zeven inzittenden herbergen, die van de tweede rij op een elektrisch verschuifbare bank. Allemaal genieten ze van een zachte luchtvering, die ongeacht de staat van het wegdek veel comfort biedt.
De SUV EQS is als 450 verkrijgbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving. Beide versies beschikken over 360 pk, maar de 4Matic heeft meer koppel (800 tegenover 568 Nm). De 580 4Matic levert 544 pk. De topversie Maybach 680 is goed voor 658 pk en 950 Nm. In alle gevallen wordt de 108kWh-batterij gecombineerd met een 11kW-wisselstroomlader (22 kW als optie, of standaard op de 680) en kan ze tot 200 kW aan gelijkstroom verwerken. Het officiële rijbereik varieert van 594 tot 634 km, afhankelijk van de versie. Deze SUV voelt nooit zo zwaar aan als hij is: tot 2,8 ton onbeladen! Tijdens onze test bleek hij wendbaarder dan we hadden verwacht, dankzij zijn achterwielsturing, die ook de draaicirkel verkleint. En hoewel de EQS SUV niet dezelfde terreincapaciteiten in petto heeft als een G-Klasse, doen de vierwielaangedreven varianten het verrassend goed, zelfs op zwaar terrein.
Zoals verwacht is deze SUV op batterijen bijzonder verfijnd en zeer comfortabel. Hij bleek ook dynamischer dan we hadden verwacht, ondanks zijn buitensporige gewicht. Voeg daarbij nog een ronduit royaal rijbereik en je hebt een auto die zeer aangenaam is in het gebruik. Maar ook duur, erg duur...