Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Espace, ooit een pionier van het eenvolumersegment, heeft zich aangepast aan de trends door in zijn vorige gedaante een cross-over te worden. En om een nog breder publiek aan te spreken is deze zesde generatie getransformeerd tot een SUV. Het gaat in feite om een uitgerekte versie van de Austral. Het meubilair is modern en het multimediasysteem draait op Android Automotive (Google Maps, mogelijkheid om apps direct vanaf het scherm te downloaden). Het model kan zeven inzittenden vervoeren, maar de individuele stoelen op de tweede rij zijn vervangen door een bank (wel nog verschuifbaar en met een in helling regelbare rug). Op de derde rij geraken vergt enige lenigheid en de ruimte is er beperkt. Met alle stoelen in gebruik blijft er niet veel bagageruimte over.
Onder de motorkap enkel nog een ‘zelfopladende’ hybride aandrijflijn op benzine. Het gecumuleerde vermogen van 200 pk wordt overgebracht via een zeer specifieke versnellingsbak (zonder synchronisatie of koppeling). Bij een rustige rijstijl gaat alles goed en verloopt de overgang tussen benzine- en elektromotor zacht. Maar bij krachtige acceleraties reageert de versnellingsbak een beetje traag en schokkerig. De achterwielsturing is een troef die deze grote Espace dynamisch maakt in bochten en even wendbaar als een kleine Clio. Wel is het wegcontact nogal droog voor een gezinsauto, zeker met wielen van 20 duim.
Het is een feit dat de Espace iets van zijn esthetische originaliteit heeft verloren door een SUV te worden. Maar dit nieuwe model is nog altijd praktisch (7 zitplaatsen) en zowel aangenaam om mee te leven als om mee te rijden. En hij is ook correct geprijsd, wat altijd meegenomen is…