Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Mégane met verbrandingsmotor zal binnenkort volledig plaats ruimen voor deze nieuwe generatie, die uitsluitend op elektriciteit rijdt. Ook de look van de E-Tech is heel anders: een mix tussen berline en SUV. Renault heeft deze elektrische auto bovendien op een streng dieet gezet: hij is ongeveer 100 kilo lichter dan een Volkswagen ID.3 met vergelijkbare batterijcapaciteit. Dat betekent dat hij kan uitpakken met een speelser weggedrag, waarmee hij qua levendigheid zelfs in de buurt komt van een klassieke Mégane op benzine. Met de 20-duimwielen is het weggevoel evenwel wat stug op kleine oneffenheden. Het meubilair is gezelliger dan in de ID.3 en de centrale tablet (van 9 of 12 duim) stuurt een multimediasysteem aan dat draait op Android Automotive (maar compatibel is met Apple CarPlay) en navigatie biedt via Google Maps. De ruimte op de achterbank is goed voor dit koetswerkformaat, hoewel – zoals altijd in deze klasse – de middelste zitplaats smal is. De bagageruimte is royaal, maar het grote niveauverschil tussen de drempel en de vloer is niet gunstig voor het in- en uitladen. Onder de vloer neemt Renault genoegen met middelgrote batterijen: 40 kWh (130 pk) of 60 kWh (130 of 218 pk). Niettemin haalt de 60 kWh-versie in de praktijk een rijbereik van zo'n 300 kilometer. De basisversies hebben geen recht op een gelijkstroomlader en hun wisselstroomlader is enkelfasig (7,4 kW). Die met 60 kWh heeft standaard een oplaadcapaciteit met gelijkstroom van maximaal 130 kW. Een 22 kW-lader op wisselstroom is als optie beschikbaar.
Deze Mégane op batterijen profiteert van Renaults ruime EV-ervaring en kan rivaliseren met de referenties ter zake, niet alleen op het gebied van stroomverbruik en rijbereik, maar ook qua rijplezier. Hij pakt uit met een modern infotainmentsysteem en een relatief redelijke prijs.