Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Sinds 2013, het jaar waarin hij werd voorgesteld, evolueert de S-Cross regelmatig. Begin 2022 kreeg hij een nieuwe look en werd zijn uitrusting grondig bijgewerkt, vooral wat betreft rijhulpsystemen (adaptieve snelheidsregelaar) en infotainment. Voor de rest is deze compacte cross-over nog altijd ruim en goed afgewerkt, en rijdt hij nog steeds efficiënt. Hoewel de achterbank niet kan worden verschoven, hebben de achterste inzittenden meer dan voldoende ruimte, en met het panoramische open dak uit twee delen krijgen de passagiers helemaal een luchtig gevoel. Het vernieuwde dashboard en de hertekende middenconsole, met bovenaan een moderner zwevend scherm van 9 duim, zien er nu wat minder saai uit.
Van bij de eerste meters voel je dat deze cross-over afgesteld werd voor de weg. Hij geeft blijk van een neutraal weggedrag en de trekkracht is erg goed, zowel bij de 4x4-versie (met gestuurde koppeling) als in de voorwielaangedreven variant. Dankzij een schokdemping die koetswerkbewegingen netjes intoomt, gedraagt deze Japanner zich ronduit dynamisch, maar het comfort betaalt het gelag: de filtering van kleine wegoneffenheden laat te wensen over. Onder de motorkap doet de recente drukgevoede 1.4-viercilinder van 129 pk, die de hulp krijgt van een mildhybride ondersteuning via een starter-alternator op 48 volt, nog steeds dienst. Hij kreeg echter het gezelschap van een 'echte' hybride, namelijk de 1.5 DualJet Hybrid van 115, waarmee de S-Cross bij lage snelheid volledig elektrisch kan rijden.
De Suzuki S-Cross is ruim en goed afgewerkt en rijdt efficiënt. Bovendien is hij scherp geprijsd en doet zijn moderne 1.4 Boosterjet het prima. Kortom, dit is een compacte SUV die het ontdekken waard is. En met zijn nieuwe look ziet hij er ook wat minder dertien-in-een-dozijn uit.