Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Corolla trok in 2019 een streep onder de Auris-episode. Voor modeljaar 2023 onderging de Japanner een lichte facelift. De koetswerkvarianten vijfdeurs en break doen een beroep op hetzelfde GA-C-platform van Toyota’s TNGA-architectuur (de vierdeurs is bij ons niet meer verkrijgbaar). In de hatchback valt de beenruimte achterin wat tegen. Het interieur voelt degelijk en verzorgd aan. Overal is technologie binnengeslopen, van het centrale scherm tot aan het digitale instrumentenbord, maar voor de voornaamste functies houdt de Corolla nog vast aan klassieke knoppen. De standaarduitrusting is zeker niet gierig, met onder meer een uitgebreide veiligheidsuitrusting op alle versies.
Onderweg valt de uitstekende verhouding comfort-weggedrag op, dankzij een nauwkeurig stuur en een schokdemping die het koetswerk netjes onder controle houdt. De 1.2-turbo is sinds de facelift niet meer te krijgen. Het gamma omvat dus nog enkel de twee hybrides, die allebei profiteren van de vijfde generatie van Toyota’s Hybrid Synergy Drive. Er werd zowel gesleuteld aan de benzinemotoren als aan de elektromotor, waardoor het gecumuleerde vermogen van de 1.8 Hybrid voortaan 140 pk bedraagt, terwijl dat van de 2.0 Hybrid, die voelbaar meer dynamisme aan de dag legt, steeg tot 196 pk.
De Corolla rijdt dynamisch én comfortabel en heeft met zijn geslaagde look een niet te onderschatten troef achter de hand. Tegelijk behoudt Toyota zijn schone geweten dankzij een overtuigende hybridisering en een betrouwbaar imago, ondersteund door een uitgebreide waarborg. De ruimste in zijn klasse is dit daarentegen niet, of toch niet in zijn vijfdeursuitvoering.