Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2021 gelanceerde ID.4 is qua lengte vergelijkbaar met de huidige Tiguan, maar wel een pak zwaarder – rijklaar zet hij meer dan 2 ton op de weegschaal. Nochtans merk je daar onderweg niet al te veel van, dankzij het evenwichtige onderstel en de achterwielaangedreven architectuur. De ID.4 adopteerde bij zijn laatste update de 286 pk sterke elektromotor uit de ID.7 met een opvallende koppeltoename van 310 naar 545 Nm. In de topversie met vierwielaandrijving GTX 4Motion piekt de kracht zelfs op 340 pk. Het rijbereik bedraagt 450 kilometer. Laden kan met 11 kW op wisselstroom en tot 135 kW op gelijkstroom (175 kW voor de 4Motion). Er is ook een basisversie met een batterij van 52 kWh, met een vermogen van 170 pk. In eender welke versie valt onderweg vooral de stille en volledig schokvrije werking op. Ook de ophanging draagt haar steentje bij tot het comfort.
Binnenin pakt de ID.4 uit met een sfeer die resoluut hightech is. Het is een hele vooruitgang dat het multimediasysteem bij de laatste opfrissing snellere rekensoftware en een groter scherm kreeg, terwijl de versnellingspook naar het stuurwiel verhuisde. Praktisch is de binnenkant ook, met onder meer een lange opbergconsole tussen de voorstoelen. Helaas is de ergonomie complex: voor elke handeling heb je ofwel het aanraakscherm nodig, ofwel onhandige touchpads. Ook de vele harde kunststoffen vormen nog altijd een doorn in het oog. Gelukkig maakt de royale ruimte veel goed.
De elektrische ID.4 vervult zijn rol van gezins-SUV perfect. En dankzij de grote batterij hoef je je in de dagelijkse praktijk weinig zorgen te maken over het rijbereik. Zelfs de prijs is niet eens zo overdreven voor een elektrische auto in deze klasse...