Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2021 gelanceerde ID.4 zit qua lengte tussen de Tiguan en de Tiguan Allspace in, maar is wel een pak zwaarder dan die twee – rijklaar zet hij meer dan 2 ton op de weegschaal. Nochtans merk je daar onderweg niet al te veel van, dankzij het evenwichtige onderstel en de achterwielaangedreven architectuur. De ID.4 is beschikbaar met verschillende vermogens: 174 of 204 pk en 265 of 299 pk (die laatste twee dankzij een bijkomende motor op de voortrein en dus vierwielaandrijving). De batterij heeft telkens een nettocapaciteit van 77 kWh, al is de 174 pk-versie ondertussen ook beschikbaar met een exemplaar van 52 kWh. Behalve in dat laatste geval is in de praktijk een rijbereik van 400 kilometer of meer mogelijk. Laden kan met 11 kW op wisselstroom en tot 135 kW op gelijkstroom. Onderweg valt vooral de stille en volledig schokvrije werking op. Ook de ophanging draagt haar steentje bij tot het comfort.
Binnenin neemt de ID.4 het dashboard over van de ID.3. De sfeer is resoluut hightech, maar ook de praktische aspecten werden niet vergeten, met onder meer een lange opbergconsole tussen de voorstoelen. Helaas is de ergonomie complex: voor elke handeling heb je ofwel het aanraakscherm nodig, ofwel onhandige touchpads. Ook de vele harde kunststoffen vormen een doorn in het oog. Gelukkig maakt de royale binnenruimte veel goed.
De elektrische ID.4 vervult zijn rol van gezins-SUV perfect. En dankzij de grote batterij hoef je je in de dagelijkse praktijk geen zorgen te maken over het rijbereik. Zelfs de prijs is niet eens zo overdreven voor een elektrische auto in deze klasse...