Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Volvo EX30 Single Motor Extended Range (Ultra)

Geschreven door Iwan Kneuts op

De Volvo EX30 bestormt de markt als “eerste elektrische premium cross-over in het B-segment”. Hij doet dat op een heel eigen en eigenwijze manier, en alleen al daarvoor verdient hij onze sympathie. Maar of het ook de juiste keuze is, dat zal de tijd uitwijzen.

50.960 €
  • Score redactie 15.90 /20

Wie als particulier kiest voor de absolute basisversie van de EX30, de Single Motor Core, kan dit jaar in Vlaanderen nog genieten van een financieel steuntje in de rug van 5.000 euro, want die versie is er vanaf 38.990 euro. Die instapvariant lijkt ons perfect te kunnen volstaan om aan de dagelijkse mobiliteitsbehoefte van de gemiddelde Belg te voldoen, maar allicht is de Single Motor Extended Range in zijn Core-basisuitvoering voor 44.260 euro de betere keuze in het EX30-gamma.

Die komt dan natuurlijk wel niet meer in aanmerking voor die Vlaamse premie... Wat niet wegneemt dat een elektrische auto fiscaal gezien in heel België interessant blijft. En al helemaal in een fleetcontext. 

Core, Plus of Ultra

Volvo koos voor drie uitrustingsniveaus (Core, Plus en Ultra) en een beperkt aantal opties. Met het oog op onlinebestellingen vereenvoudigt dat het aankoopproces, maar een dergelijke aanpak laat natuurlijk maar weinig ruimte voor personalisering. Tegelijk loopt de prijs meteen stevig op, waardoor de Volvo EX30 in zijn hogere uitrustingsversies al snel in concurrentie komt met grotere auto’s, met bovendien een grotere actieradius.

Het beloofde rijbereik van 476 kilometer hebben we niet gehaald; ons gemiddeld testverbruik van 18,6 kWh/100 km betekent een reële actieradius van 344 kilometer. Aanzienlijk minder dus. Er kwam heel wat ecorijden bij te pas om aan ons minimum van 15,1 kWh/100 km te raken. Met zo’n rijstijl hadden we 456 kilometer uit een volle batterij kunnen halen. Wat het laden betreft: enkel de Ultra heeft een interne omvormer van 22 kW, in de andere versies is die 11 kW sterk. 

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot 0 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,52 €
VAA per maand NB

In dit artikel : Volvo, Volvo Ex30

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker